REV Ocean

REV Ocean: Forskningsskipet er forsinket av korona

Forskningsskipet og luksusyachten REV er minst fire måneder etter tidsplanen. Covid 19-viruset får meste av skylda.

REV ligger fortsatt i Brattvaag, mnist fire måneder etter skjema på grunn av kororna. (Foto: Nils Baadnes/REV Ocean)
Kaptein Nils Baadnes på REV. Bildet er fra november 2019 og er tatt på en svært uferdig bru. (Foto: Tore Stensvold)
REV - Research Expedition Vessel
Kjell Inge Røkkes selskap Rosellinis Four-10 står bak det 182,9 meter lange og 22 meter brede kombinerte forsknings- og ekspedisjonsskipet. Sengeplasser avhengig av oppdrag. Forskning: Mannskap 40/Forskere 60. Ekspedisjon: Mannskap: 30. Forskere: 24. Passasjerer: 36. Bygges ved Vard Brattvag og Lloyd Werft (luksusinteriør). Dypgang: 5,4 meter. Bruttotonn: 16.000. Kraftforsyning: 9,6 eMW. DNV GL-klasse: 1A1 Passasjerskip, Ice 1C, Clean Design, m.m.  Maks hastighet: 17 knop. Sonaroperasjon: 11 knop. Biomasseinnhenting: 2 knop
Vinsj og spole for fibertau som skal brukes for utstyr ned til 6.000 meter. (Bilde: Tore Stensvold)
REV - Research Expedition Vessel
Kjell Inge Røkkes selskap Rosellinis Four-10 står bak det 182,9 meter lange og 22 meter brede kombinerte forsknings- og ekspedisjonsskipet. Sengeplasser avhengig av oppdrag. Forskning: Mannskap 40/Forskere 60. Ekspedisjon: Mannskap: 30. Forskere: 24. Passasjerer: 36. Bygges ved Vard Brattvag og Lloyd Werft (luksusinteriør). Dypgang: 5,4 meter. Bruttotonn: 16.000. Kraftforsyning: 9,6 eMW. DNV GL-klasse: 1A1 Passasjerskip, Ice 1C, Clean Design, m.m.  Maks hastighet: 17 knop. Sonaroperasjon: 11 knop. Biomasseinnhenting: 2 knop
Trålerdekket som delvis kan skyves ut og inn etter behov. (Bilde: Tore Stensvold)
Det gjenstår noen detaljer på brua på REV før prøvetur kan gjennomføres. (Foto: REV Ocean)

Forskningsskipet og luksusyachten REV er minst fire måneder etter tidsplanen. Covid 19-viruset får meste av skylda.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

REV skulle nå vært i Bremerhaven i Tyskland.

I stedet ligger hun fortsatt til kai ved Vard Brattvaag. Hun har heller ikke vært på prøvetur.

– Det er hovedsakelig på grunn av korona skipet er blitt så forsinket, sier kaptein Nils Baadnes.

Det ble bråstans i arbeidene 12. mars da Norge stengte ned. Alle utenlandske arbeidere ved Vard og representanter for utenlandske leverandører pakket sammen og dro hjem.

Planen var at REV skulle seilt for egen maskin fra Brattvaag 20. mars, ferdig testet, godkjent og sertifisert. Ved Lloyd Werft i Bremerhaven i Tyskland skal dekk 5, 6 og 7 få installert luksusinnredningen.

Les også

Korona og cyber-angrep

Kapteinen kan ikke si når skipet kan forlate verftet. Aktiviteten er i ferd med å normaliseres ved verftet. Utenlandske arbeidere kom tilbake og satt 14 dager i karantene før de fikk komme inn på verftet igjen.

Fortsatt gjenstår levering av noen utenlandske komponenter, og det er behov for noen utenlandske teknikere.  

Prøvetur var planlagt for 5. juni, men måtte utsettes. DNV GL kunne ikke gi grønt lys før blant annet brannslokkingssystemet, et vanntåkeanlegg, er ferdig installert og testet.

– Det er en del løse tråder og detaljer igjen. Både på brua, i byssa og noe innredning gjenstår. Og så ble verftet utsatt for et hackerangrep. Alle systemer er ute. Vi får ikke skrevet ut en tegning, sier Baadnes.

Test i august – jomfrutur 2021

REV (Research Expedition Vessel)

Verft: Vard

Eier: Rosellinis Four-10

Lengde: 182,9 meter

Bredde: 22 meter

Dypgang: 5,4 meter

Bruttotonn: 16.000

Kraftforsyning: 9,6 eMW

DNV GL-klasse: 1A1 Passasjerskip, Ice 1C, Clean Design, m.m.

Motor/generatorer: 4 x 2600kw Wartsila 8L26

Nødgenerator, Caterpillar C32, 994 kw.

Framdrift: 2x4000 mm 5-bladet CPP (kontrollerbar pitch)

Tunnelthrustere: 1x880 kW CP akter/1x880 kW i baug/ 1x880 kW nedsenkbar azimut forut

Maks hastighet: 17 knop

Sonaroperasjon: 11 knop

Biomasseinnhenting: 2 knop

Sengeplasser: Forskning: Mannskap 40/Forskere 60

Ekspedisjon: Mannskap: 30. Forskere: 24. Passasjerer: 36

Forskningsutstyr:

Moonpool: 7,7 x 5 meter LARS – launch and recovery system for forskningsutstyr samt Hugin AUV

2 x 35 tonn pelagisk trål. 2 x 10 m³ kapasitet. Pelagisk trål ned til 3.000 meters dyp

Droppkjøl: Sonarer, ekkolodd

Nå er prøvetur planlagt til uke 33, det vil si andre uke i  august. Deretter kan turen gå til Tyskland og siste finpuss i yachtdelen av forskningsfartøyet.

Jomfruturen er planlagt til 2021.

Skipet REV (Ocean Expedition Vessel) eies av Rosellinis Four-10, som igjen eies av Kjell Inge Røkke og hans  familie.  REV Ocean med Nina Jensen ved roret, skal drifte skipet på «non-profit»-basis.

I tillegg til forskningsskip, skal REV også fungere som ekspedisjonsskip der det er mulig å leie seg plass om bord i en eksklusiv seilas.

Les også

Forskning og tenketank

Forskningsoppdragene avgjør destinasjoner. REV Ocean har etablert en uavhengig forsknings- og innovasjonskomité som er med og velger ut forskningsoppdrag. Det kan hjelpe å ha penger, men forskningsoppgaver til beste for havet har prioritet.

– Skipet skal også leies ut og være en flytende omreisende tenketank for haventusiaster og filantroper, fortalte Nina Jensen til TU i november i fjor.

Skipet blir spekket med alt som er av nytt, både innen forskning og skipsteknisk.

– Dette er et utstillingsvindu for norsk maritim teknologi og forskningsutstyr, og en plattform for videreutvikling av løsninger vi trenger for å ta vare på økosystemene i havet, sa Jensen til TU.

Multifunksjoner

Kaptein Nils Baadnes og maskinsjef Trond Kjersem tok TU på en omvisning på skipet like etter at det kom til Brattvaag. De omtaler det som mer enn et kinderegg – det er både et luksus ekspedisjonsskip og yacht, et forskningsfartøy og en fiskebåt.

«Fiskebåten» kan tråle i alle lag og helt ned til 3.000 meter, og fiske og ta prøver av biomasse i alle lag av havet, helt ned til 6.000 meter. Det betyr avanserte vinsjsystemer, store tromler og lange tau. Skipet har en 30-tonnskran, og el-drevne vinsjer er sentralisert i et rom under dekk med klima og temperatur som er gunstig for fibertau. Samling av vinsjer og elmotorer i ett rom gjør vedlikehold og service enklere.

Det store akterdekket har plass til containere med utstyr for testing og mobile laboratorier.

Baadnes er ivrig på å komme seg til sjøs. Foreløpig må han nøye seg med å være om bord annenhver uke.

De er to kapteiner som skal alternere om bord. Elin Signe Askvik begynte i REV Ocean akkurat da korona-krisen rammet. Hun og Nils Baadnes er begge 50 prosent permittert.

  

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå