Det uttaler en kilde med kjennskap til etterforskningen til nyhetsbyrået Reuters. Kilden ønsker å være anonym ettersom opplysningen ikke er offisielt bekreftet.
Etterforskningen skal ha gjort funnet basert på undersøkelser av ferdsskriver, datalogger og en fysisk motorbryter funnet i vrakrestene. Da pilotene gjennomførte nødprosedyrer etter møtet med fugleflokken kort tid før landing, skrudde de av venstre motor istedenfor høyre motor. Høyre motor skal ha vært den hardest rammede.
179 personer omkom da Jeju Air 2216 buklandet og eksploderte da flyet traff en betongsperring på Muan-flyplassen sørvest i Sør-Korea 29. desember. To besetningsmedlemmer var de eneste overlevende i det som er den verste luftfartskatastrofen på sørkoreansk jord.
Myndighetskilder opplyser at det ikke er funnet tegn til problemer i motoren før møtet med fugleflokken.

Nederlag for Støre: Flertall for fortsatt arbeid med Stad-tunnelen







