E18 Follo

Rekordrør på plass under E18

Sist helg ble et 30 meter langt plastrør med en innvendig diameter på fire meter lagt på plass under E18 på Holstad i Follo.

Med en diameter på fire meter er dette plastrøret det største som noensinne er brukt til en vegkonstruksjon i Norge. Fra venstre Fredrik Nyland i Viken Fylkeskommune, Anders Ellevold Seielstad i Statens vegvesen og Terje Ottesen i Geosyntia.
Med en diameter på fire meter er dette plastrøret det største som noensinne er brukt til en vegkonstruksjon i Norge. Fra venstre Fredrik Nyland i Viken Fylkeskommune, Anders Ellevold Seielstad i Statens vegvesen og Terje Ottesen i Geosyntia. Foto: Jarle Skoglund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
17. des. 2020 - 11:16

Utskiftingen var først planlagt til slutten av august i år, men ble utsatt.

Ifølge leverandøren Geosyntia er dette Europas største PE-rør brukt til veiformål. Det har en egenvekt på solide 40 tonn.

Her kommer det ny, stor rundkjøring under E39 etter hvert. Fv. prosjektlederen i Eiffage, Leonel Galis, og Vegvesenets prosjektleder Jan-Helge Egeland.
Les også:

– Det mest kompliserte veiprosjektet

Startet 2. november

– Prosjektet ble utført gjennom driftskontrakten i Follo som Statens vegvesen og Viken fylkeskommune har med Vaktmesterkompaniet. Fossum Anlegg er en av Vaktmesterkompaniets underentreprenører og sto for gravingen, mens Vaktmesterkompaniet tok seg av arbeidsvarsling, omkjøring og asfaltering, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Anders Ellevold Seielstad, i en nyhetsmelding.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Anders E. Seielstad Foto:   Jarle Skoglund
Prosjektleder i Statens vegvesen, Anders E. Seielstad Foto:   Jarle Skoglund

– Vi startet så smått med å etablere riggplass og forberedende arbeider 2. november. Helga 27.–29. november helstengte vi E18 og satte hoveddelen av spuntkassa rundt eksisterende rør. Spuntkassa ble prosjektert av Multiconsult, som har vært veldig behjelpelige med parallell prosjektering og gjennomføring, sier prosjektlederen.

I løpet av de to neste ukene ble spuntkassa fullført, anleggsveier ble etablert og pumper og mobilkran rigget. Mobilkrana og rør ble forberedt på en gammel fotballbane langs fylkesvei 152 mot Ås. Der gjennomførte Kynningsrud Nordic Crane et prøveløft av røret med to mindre mobilkraner. Dette i sammenheng med lossing av rør på spesialhenger som fraktet røret ned til bekken. De stagene som var tilgjengelige i spuntkassa ble spent opp og endeveggene ble stivet av.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Perfekt resultat

Fredag 11. desember på ettermiddagen ble E18 stengt igjen, og fram til mandag morgen 14. desember ble selve rørskiftet gjennomført.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn

– Det eksisterende røret, som har ligget der siden 1964, var rustet helt av i skvalpesonen. Deler av det lå oppå en betongsåle som var tidkrevende å få ut. Massene under vegen var som ventet veldig bløte. Leira var veldig sensitiv, men etter alt å dømme er det ikke kvikkleire. Oppbygging av massene under og rundt det nye røret ble helt som planlagt og resultatet helt perfekt, framholder Anders Ellevold Seielstad.

Totalt i løpet av begge helgene E18 var stengt og arbeid pågikk ble det kjørt inn 10.000 tonn med masser.

Rasområdet er til venstre bak i bildet, og den midlertidige veien går på oversiden av bebyggelsen.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger åpner lørdag

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.