Rekordprosjekt i nord: I dag ble milliardkontrakten formelt signert

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny veilinje.

OPS-kontrakten ble i dag en realitet da vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef i Skanska, Stein-Ivar Hellestad signerte kontraktprotokollen.
OPS-kontrakten ble i dag en realitet da vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef i Skanska, Stein-Ivar Hellestad signerte kontraktprotokollen. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
21. juni 2023 - 15:50

Nord-Norges største samferdselsutbygging er en realitet. I dag ble kontrakten mellom Statens vegvesen, OPS-selskapet Hålogalandsvegen og deres totalentreprenør, Skanska Norge, undertegnet.

– Det er svært gledelig å kunne inngå en så stor kontrakt i en så krevende økonomisk tid som denne. Særlig når utbyggingen betyr så mye for så mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hovland mener også at det er spennende at veien skal bygges i et offentlig privat samarbeid (OPS)  Partene tar med seg viktig erfaring de har fra tidligere og pågående OPS-kontrakter med mål om å skape en god utbyggingsprosess.

Partene har inngått avtale om «tidlig arbeid». Skanska og Hære er allerede i gang med rigging i Fiskefjorden, Lofastkrysset og Åbogen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Partene har inngått avtale om «tidlig arbeid». Skanska og Hære er allerede i gang med rigging i Fiskefjorden, Lofastkrysset og Åbogen. Foto:  Statens vegvesen

Pilot på miljø

For Vegvesenet er utbyggingen også et pilotprosjekt for å finne gode løsninger og metoder for å verne om artsmangfoldet og redusere klima- og miljøavtrykket ved veibygging. I kontrakten er det blant annet satt av inntil 100 millioner kroner til klimafond. Hensikten er å kunne premiere og utvikle nye innovative tiltak som ytterligere reduserer klimagassutslippene i dette prosjektet og for fremtidig veibygging.

– Vi opplever at Hålogalandsvegen har møtt oss på mange av våre krav og at de også ønsker gode klima og miljøtiltak. Gjennom våre avklaringsrunder og forhandlinger har vi sammen funnet flere gode løsninger, sier prosjektsjef Reidar Johansen.

Derfor bygges vegen

OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen. Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten. Ny vei vil gi redusert kjøretid på ca. 40 minutter mellom Sortland og Harstad. Det blir også omlag 35 minutter raskere å kjøre fra Lofoten til Evenes lufthavn eller Narvik. Den nye veien vil gjøre nærings og persontransporten tryggere og mer effektiv, og gi hele regionen en bedre forbindelse til E6.

Dette skal bygges

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny veilinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
E10 Hålogalandsvegen med riggområder langs traseen som skal bygges. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
E10 Hålogalandsvegen med riggområder langs traseen som skal bygges. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Kostnad

OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.

Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapene Multiconsult og Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet.

Hålogalandsvegen er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.

Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.
Les også

Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.