E39 ROGFAST

Rekordkontrakt til Ølen Betong

Firmaet skal levere betong for 760 millioner kroner.

Fv. Alf Bringedal fra Ølen Betong, Trond Pettersen Valeur fra Skanska, Geir Arild Søndenå fra Ølen Betong, Anders Geirsta fra Skanska, Lars Norekvål fra Ølen Betong, Kai Morten Høyem fra Skanska og Anne Brit Moen fra Skanska.
Fv. Alf Bringedal fra Ølen Betong, Trond Pettersen Valeur fra Skanska, Geir Arild Søndenå fra Ølen Betong, Anders Geirsta fra Skanska, Lars Norekvål fra Ølen Betong, Kai Morten Høyem fra Skanska og Anne Brit Moen fra Skanska. Foto: Ølen Betong
21. aug. 2023 - 08:56

Ølen Betong har sikret seg kontrakt med Skanska Norge for å levere betongelementer, ferdigbetong og kommunalvarer til parsellen E04 Boknafjordtunnelen Nord på E39 Rogfast. Kontraktsummen er på 760 millioner kroner inkl. mva.

Det skriver Ølen Betong i en pressemelding.

Elementene skal produseres ved firmaets spesialfabrikker for samferdselselementer i Sveio og Sandeid, ferdigbetongen skal leveres fra blandeverket på Gismarvik og kommunalvarene fra fabrikken i Ølensvåg.

Kontrakten er på cirka 340.000 m2 betongelementer, 115.000 m3 ferdigbetong, samt rør og kummer.

Daglig leder Lars Norekvål er svært fornøyd med rekordkontrakten og det gode samarbeidet selskapet har hatt med Skanska Norge på en rekke store prosjekter gjennom mange år.

– Vi er svært fornøyd med kontrakten vi har inngått med Skanska på et viktig regionalt og nasjonalt prosjekt som Rogfast, og takker for tilliten de nok engang har vist oss, sier Norekvål i meldingen.

– Kontrakten vil gi god aktivitet med produksjon av betongelementer både i Sandeid og Sveio i en periode over flere år med start allerede i januar 2024. Den økte aktiviteten betyr at vi må ansette flere produksjonsarbeidere. I tillegg vil vår avtale gi betydelige ringvirkninger lokalt med hensyn til innkjøp av produksjonsutstyr og diverse råvarer, sier divisjonsleder Element Geir Arild Søndenå i meldingen.

– For vår virksomhet på Haugalandet er denne kontrakten betydelig. Kontrakten sikrer oss arbeid både på blandeverket på Gismarvik og transportselskapet vårt. Leveransene vil medføre døgndrift over flere år, som vi har god erfaring med fra tidligere prosjekt. Kontrakten styrker vår posisjon som den ledende aktøren på leveranser av ferdigbetong til større samferdselsprosjekter i Norge, sier divisjonsleder Ferdigbetong Geir Finnesand.

E39 Rogfast er et av landets største samferdselsprosjekter, og Boknafjordtunnelen kommer til å være verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

– Vi har samarbeidet godt med Ølen Betong i en rekke prosjekter og vi er glade for å ha de med oss som en viktig leverandør og bidragsyter på Boknafjordtunnelen Nord. De har meget god kapasitet på sine anlegg, og har kunnskapen og kompetansen som vi trenger for å gjøre en forskjell. Fagmiljøet i Ølen har blant annet utviklet et slankere betongelement som vi skal bruke i ferdig tunnelinnredning. Det vil gi et betydelig redusert klimaavtrykk for prosjektet. I tillegg har de lokal tilknytning som gjør at vi bidrar til en betydelig lokal verdiskapning i regionen, noe som er ekstra hyggelig, sier Anders Geirsta, konserndirektør med ansvar for Skanska Anlegg i meldingen.

Ny ferjefri E39 mellom Kristiansand-Trondheim er estimert til å koste 382 milliarder kroner. På Hordfast-strekket planlegges blant annet en drøye 5 km lang bro over Bjørnafjorden.
Les også

Vil forby nedbygging av myr: – Nok en spiker i kista for Hordfast-prosjektet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.