Foreløpig er det kun Frankrike selv som benytter kampflyet Dassault Rafale. (Bilde: Dassault Aviation)
B- og C-versjoner av F-35 Lightning II (BF1-4/CF1-2) på taksebanen på NAS Patuxent River. (Bilde: Michael Jackson)

DASSAULT RAFALE

Rafale utfordrer F-35

Canadas F-35-annullering åpner for fransk kampfly.

I desember valgte kanadiske politikere å starte kampflyanskaffelsen med blanke ark.

Nå sendes det ut nye forepørsler i form av RFI-er, og franske Dassault er klare for å delta i en ny anbudskonkurranse.

Den ferske sjefen i Dassualt Aviation, Eric Trappier, sier i et intervju med Les Echos at han er overbevist om at det er en reell mulighet for å selge kampfly til Canada, på tross av tette bånd mellom Ottawa og Washington DC.

Eksportsuksess

Den franske flyprodusenten er på offensiven etter å ha vunnet den første eksportkontrakten med Rafale.

For ganske nøyaktig ett år siden utkonkurrerte selskapet Eurofighter og skal levere minst 126 franske kampfly til India. Denne kontrakten forhandles det om ennå, for øvrig.

I tillegg rapporteres det fra franske kilder nå at Dassault mener å være i ledelsen i konkurransen om å levere 60 kampfly til De forente arabiske emirater, skriver Reuters.

Dassault er også fortsatt med i den mange ganger utsatte kampflykonkurransen i Brasil og var også med i den norske anskaffelsen på et tidlig tidspunkt.

Les også:

India piner franske kampflyeksportører

Franske kampfly til India  

B- og C-versjoner av F-35 Lightning II (BF1-4/CF1-2) på taksebanen på NAS Patuxent River.
 B- og C-versjoner av F-35 Lightning II (BF1-4/CF1-2) på taksebanen på NAS Patuxent River. Michael Jackson

Levetidskostnader

Det at kanadierne nå restarter kampflyanskaffelsesprosessen er blitt avdramatisert fra norsk side.

Direktør Anders Melheim i det norske kampflyprogrammet har forklart at det er først nå at politikerne i Canada er blitt presentert mulige levetidskostnader. Noe Norge har operert med siden 2008.

– Helt fra begynnelsen har vi lagt frem et mest mulig komplett kostnadsbilde som formidler hva det faktisk vil koste det norske samfunnet å kjøpe, eie og drive en kampflykapasitet frem til rundt 2050. Når andre land nå også begynner å ta med like mange faktorer og planlegger å drifte flyene like lenge som oss, så er det ikke overraskende at deres estimater etter hvert begynner å ligne våre, sier Melheim.

Nestleder i kampflyprogrammet, brigader Morten Klever, påpeker at kanadierne er mer misfornøyd med egen prosess enn av selve kampflyet F-35. Det er fortsatt høyst sannsynlig at Canada til slutt vil handle fra Lockheed Martin.

– Skulle Canada til slutt velge et annet fly enn F-35 er det selvsagt beklagelig, men deres anskaffelse utgjør cirka to prosent av det totale antallet fly. Dette vil eventuelt bare ha en marginal effekt på de norske kostnadene, sier brigaderen.

Bulgaria snuser på brukte norske kampfly

Eurofighter tar opp kampen med Saab