Polestar 2

Polestar forlenger garantien for de første kundene sine

Plaster på såret.

Polestar 2 er en populær elbil, men den har vært rammet av feil. Nå tar Polestar grep.
Polestar 2 er en populær elbil, men den har vært rammet av feil. Nå tar Polestar grep. (Foto: Eirik Helland Urke)

Plaster på såret.

Polestar 2-eiere har opplevd problemer med bilene sine, og nå kalles praktisk talt alle biler inn for reparasjon og oppdateringer.

Som plaster på såret vil Polestar utvide garantien med ett år på de rammede bilene. 

Nybilgarantien er 5 år eller 100.000 kilometer, avhengig av hva som kommer først. Nå utvides den altså til 6 år eller 120.000 kilometer for noen kunder.

Det er kun de som har fått bil om som må få den oppdatert som får denne kompensasjonen. Nye biler vil være oppdatert ved utlevering, ifølge Polestar.

Batterigarantien og rustgarantien forlenges også. Disse er henholdsvis 8 år/160.000 km og 12 år, og blir nå 9 år med uendret kjørelengde, og 13 år. 

Utvidet garanti gjelder imidlertid kun første eier av bilen. Ved videresalg vil altså bilen få opprinnelig garanti på 5, 8 og 12 år.

Skifter invertere

Eierne vil få skiftet ut invertere foran og bak. Dette er kraftelektronikken som gjør likestrøm fra batteriet om til vekselstrøm til motorene. Problemene med inverterne kan i verste fall føre til at bilen stanser.

I tillegg byttes et varmeelement knyttet til batterikjølingen, som har produsert en feilkode som gjør at bilen ikke starter.

Alle bilene vil få oppdatert programvaren slik at de skal være i stand til å laste ned fremtidige programvareoppdateringer uten å besøke verksted. Programvaren skal rette andre feil kundene har klaget over.

Prosessen tar omtrent én dag, ifølge Polestar, og kundene blir innkalt av sitt nærmeste servicesenter.

1735 eksemplarer skal bytte invertere, og 1446 eksemplarer skal bytte varmeelement, opplyser Polestar.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå