BRUER

Planlegger å bygge bru i aluminium i Rauma kommune

Møre og Romsdal fylkeskommune blir trolig de første i Norge til å bygge en kjørebru med profiler i aluminium.

Omtrent slik ser man for seg at den nye Grøtta bru vil se ut.
Omtrent slik ser man for seg at den nye Grøtta bru vil se ut. Foto: Leirvik AS
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. sep. 2023 - 10:27

Samferdselsutvalget gikk i sitt møte før helga enstemmig inn for at at den nye Grøtta bru skal bygges i aluminium, og at det inngås en Fou-kontakt med Leirvik for
bygging av den nye brua.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Første i sitt slag

Den nye fylkesveibrua i Rauma kommune kommer derfor høyst sannsynlig å bli den første veibrua som bygges med profiler i aluminium. Forsmo bru i Grane i Nordland var den første aluminiumsbrua beregnet for biltrafikk da den kom på plass i 1994. Men denne er bygget som en kassebru med innvendig fagverk, alt i aluminium.

I Trondheim forgår byggingen av den 55 meter lange Hangarbrua, en ny gang- og sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua.

Gunstig livsløpsregnestykke

Det er bærekraftperspektivet som veier tungt når man i Møre og Romsdal fylkeskommune faller ned på en aluminiumsalternativet.

– Isolert sett har aluminiumer et høyt utslipp av CO2 i produksjonsfasen, men om en tar med driftsfase og sluttfase i regnestykket, er totalutslippet av klimagasser lavere enn for stål og betong, heter det i fylkeskommunedirektørens innstilling til samferdselutvalget 30. august.

Aluminium har med resirkulert metall lavere CO2-utslipp i produksjonsfasen enn
tradisjonell aluminium, mindre vedlikehold enn betong i driftsfase, lengre levetid
enn betong og kan resirkuleres.

Kostnadsrammen for prosjektet er på 44,5 millioner kroner, og ligger inne i fylkeskommunens investeringsprogram for perioden 2024-2031.

Øystein R. Borgersen kjenner på noritt-pulver fra Titania, den viktigste ingrediensen i den nye lavkarbonbetongen.
Les også

Fabrikken er den første av sitt slag i Norge

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.