Beate Isetorp i Jernbaneverket er mer bekymret for at det skal skje noe galt på Oslo S julaften enn at hun ikke får smakt akevitt i år.

Passer sporet





Julaften har hun vakt for hele Region Øst som har 1743 km hovedspor i 71 kommuner og i ni fylker. Det betyr at hun ringes opp hvis noe skulle skje.

– Det kan være feil på spor eller fjernstyringsanlegg. Kontaktledingene kan også rives ned. Det fører til store forsinkelser, forklarer hun.

På et oversiktskart viser hun antall passerende tog i døgnet ved de forskjellige stasjoner i Østlandsområdet .Gjennom Oslo S passerer det 859 tog i døgnet.

– Det sier seg selv at hvis avvik fører til at et av disse togene blir forsinket, kan det få store konsekvenser for trafikkavviklingen på hele Østlandsområdet. Mest engstelig er hun for en større feil på Oslo S som gir stans i trafikken og de konsekvensene det får for kundene . Heldigvis skjer ikke det så ofte.

Ikke akevitt

Isetorp må sjelden rykke ut selv. Hun har det som kalles administrativ vakt.

– Det betyr at jeg i hovedsak kan bistå med å organisere arbeidet ute i felten. Jeg prioriterer det som skal gjøres ved større avvik, om geoteknikeren eller annen bistand skal innkalles f.eks. Beate Isetorp må være tilgjengelig under hele vakten. – Det blir ikke noe akevitt nei.