På tur med Telenors dekningsdirektør

Ikke mange uten bil som hovedyrke har kjørt Norge på kryss og tvers over så mange år som Telenors Bjørn Amundsen.

På tur med Telenors dekningsdirektør

Bjørn Amundsen er kanskje den av lederne i Telegrafverket/Televerket/Telenor som har fått være i fred i samme jobb lengst av alle. I hele 27 år har han innehatt tittelen dekningsdirektør.

Og i like mange år har han kjørt Norge på kryss og tvers. Det som begynte som fire uker på veien, er blitt til åtte uker i strekk hvert år. I en bil med mer telefoner og utrustning enn de fleste kan drømme om. Så ser han også hva som blir bedre fra år til år og finner noen feil her og der.

– Denne turen har jeg gjort i 27 år, og den blir litt lengre hvert eneste år, sier Amunden.

Han kjører ca. 15.000 kilometer og er innom alle fylkene.

– Hensikten er å se i praksis: Hvordan fungerer mobilnettet vårt? Hvordan fungerer det i en covid-situasjon hvor folk jobber mer og mer hjemme og ikke nødvendigvis der de har kontoret sitt? Og snakke med kommunene om hva som er viktig for dem, sier han.

Den siste pre-covid-målingen i 2019 viste en snitthastighet i hele Telenors nett på 61 Mbit/s. I det første koronaåret økte det til 77,6 Mbit/s, og under turen i fjor høst kom nok en økning – til hele 103,9 Mbit/s. Det er kanskje ikke så mye fordi 5G nå gjør seg mer gjeldende, men når basestasjonene oppgraderes, får også 4G en dobling av hastigheten.

Nå er tempoet oppe i mellom 50 og 60 teknologirenoverte basestasjoner i uka. I tillegg forsvinner gamle mobiler med mindre frekvensstøtte ut til fordel for nye med bedre antenner og radioer.

I dagens podkast snakker vi med dekningsdirektøren om turen hans og hva vi kan forvente av mobilteknologien framover.

Teknisk sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.