DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Oslo kommune vil ha nye typer driftskontrakter for veier og gater

Dagens kontraktsformer har vært brukt siden 1996. Nå vil Bymiljøetaten drøfte nye kontrakter med entreprenørene.

Vårfeiing i Oslo i 2018 - nå vil hovedstadskommunen ha nye typer driftskontrakter.
Vårfeiing i Oslo i 2018 - nå vil hovedstadskommunen ha nye typer driftskontrakter. Foto: Bjørn Olav Amundsen
6. aug. 2019 - 14:22

Bymiljøetaten i Oslo kommune inviterer til nye dialogmøter om drifts- og vedlikeholdskontrakter for vei- og parktjenestene i kommunen. Etaten planlegger flere en-til-en-møter med interesserte entreprenører i ukene 36 og 37 i Bymiljøetatens lokaler.

Joakim Hjertum er seksjonssjef for veiforvaltning i Bymiljøetaten. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Joakim Hjertum er seksjonssjef for veiforvaltning i Bymiljøetaten. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

– Vi vil se på kontraktene våre og finne ut om hvilke endringer vi bør gjøre, litt sånn som Vegvesenet nå har begynt med. Skal vi kjøpe inn tjenestene på en annen måte? Hvor langvarige bør kontraktene være? Hvilken utforming bør de ha?  I prinsippet har vi jo de samme kontraktene i dag som i 1996, og verden går videre, forteller Joakim Hjertum i Bymiljøetaten i Oslo til Veier24.

Etaten inviterte til samme type dialog i 2018, og fikk en del innspill. Prosessen ble håndtert av et konsulentfirma, men etaten fant ut at den ville drive saken i egen regi, og dermed ble prosessen utsatt til i år. Bymiljøetaten har vurdert innspillene fra markedsdialogen i 2018, diskutert mulige endringer, og ønsker nå en ny markedsdialog før prosjektet går over i neste fase.

– Vi er interessert i innspill fra bransjen om driften av både veiene og parkene i Oslo. Er det mulig å oppnå synergier? Bør kontraktene være større eller mindre, og bør de slås sammen eller deles opp? spør Hjertum.

Vil bli ferdig så fort som mulig

Oslo kommune har et driftsbudsjett på rundt 300 millioner kroner i året, og driften av parkene koster mellom 50 og 70 millioner.

– Hvor lang tid vil prosessen ta?

– Det kommer litt an på innspillene vi får, men vi ønsker å bli ferdige så fort som mulig. Vi har en framdriftsplan, uten at jeg ønsker å gå i detaljer med den. Men vi ønsker såklart å komme inn på ny kontraktsstruktur så raskt som mulig, sier Hjertum til Veier24.

– Vi skal ut med en ny driftskontrakt for området sørøst ved juletider i år, og den kontrakten vil følge gammelt format. Men kontraktene vi begynner å jobbe med i 2020 vil kanskje få det nye formatet, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

– Vi oppfordrer entreprenørene som synes dette høres interessant ut, til å melde seg på. Kom med innspill! Vi stiller med åpne armer, åpne øyne og åpent sinn, sier Hjertum til Veier24.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.