Miljøkrav for cruiseskip i verdensarvfjordene

Ordførere i nord vil ha cruiseskipene som stoppes av miljøkrav i Geiranger og Flåm

Miljøkrav i verdensarvfjordene gir muligheter i nord, håper 15 nordnorske ordførere.

Nordkapp og 14 andre kommuner i Nord-Norge har signert en kronikk hvor de skriver at de gjerne tar imot cruisetrafikk som blir utestengt fra verdensarvfjordene på grunn av miljøkrav fra 2026.
Nordkapp og 14 andre kommuner i Nord-Norge har signert en kronikk hvor de skriver at de gjerne tar imot cruisetrafikk som blir utestengt fra verdensarvfjordene på grunn av miljøkrav fra 2026. (Foto: Cruise Nord-Norge & Svalbard / CNNS.no)
EKSTRA

Miljøkrav i verdensarvfjordene gir muligheter i nord, håper 15 nordnorske ordførere.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

15 ordførere har signert et felles leserinnlegg på nettstedet Reiseliv i Nord, hvor de skriver at miljøkravene som Stortinget har vedtatt for verdensarvfjordene er «omfattende, og til dels urealistiske».

Før sommeren vedtok Stortinget at alle skip må seile utslippsfritt hvis de vil inn i verdensarvfjordene fra 2026.

Kronikkforfatterne hevder at cruiserederiene derfor ser etter alternative seilingsruter nå, og at det er «en lissepasning til Nord-Norge», som dermed kan gjøre seg attraktivt i cruisemarkedet.

– Lofoten har plass til flere

– Geiranger har et mengdeproblem, det kommer for mange samtidig. Men vi har mange ledige kaiplasser og mange ledige dager i året, sier ordfører i Vågan kommune i Lofoten, Eivind Holst (H).

Han sier at rundt hundre turistskip besøker Lofoten hvert år, hvorav 35 har meldt sin ankomst til kai i Svolvær.

– Vi påpeker at vi ikke har de samme kravene som verdensarvfjordene, men å stille klare miljøkrav er viktig, ellers får man ingen endring. Men det må gjøres med lang tidshorisont, så rederiene får tid til å tilpasse seg. Ellers viser man bare næringen bort, sier Holst. 

Han ser for seg at skipene etter hvert må over til å kjøre på LNG eller hydrogen.

– Ingen fjord-problemer i nord

Kronikken er ført i pennen av Erik Joachimsen, daglig leder i nettverket Cruise Nord-Norge & Svalbard, som eies av 12 cruisehavner og hotellkjeden Scandic.

Disse har signert kronikken:

  • Kristin Røymo, Tromsø
  • Ida Marie Pinnerød, Bodø
  • Rune Rafaelsen, Sør-Varanger
  • Kristina Hansen, Nordkapp
  • Aina Borch, Porsanger
  • Monica Nielsen, Alta
  • Alf E. Jakobsen, Hammerfest
  • Rune Edvardsen, Narvik
  • Marianne Bremnes, Harstad
  • Tove Mette Bjørkmo, Sortland
  • Eivind Holst, Vågan
  • Remi Solberg, Vestvågøy
  • Sigurd Stormo, Meløy
  • Geir Waage, Mo i Rana
  • Johnny Hanssen, Brønnøysund
  • Ført i pennen av Erik Joachimsen, Cruise Nord-Norge & Svalbard

– Hvorfor er skip som ikke er bra nok for Geiranger, bra nok for Nord-Norge?

– Det som er spesielt i Geiranger for eksempel, er at topografien gjør at utslippene hoper seg opp. Den problematikken har vi ikke her. Vi har heller ikke den store mengden skip som Vestlandet har, sier Joachimsen.

Han viser til at Nord-Norge og Svalbard til sammen har like mange skipsanløp som Bergen Havn alene.

– Det viser hvor mye ledig kapasitet vi har. Men det betyr ikke at vi vil ta imot alle. Vi ønsker bare dem som viser en positiv holdning til bærekraft, verdiskapning i samfunnet de besøker og som viser folkeskikk, sier Joachimsen.

– Hva legger du i «folkeskikk»? 

– På Nordkapp gikk turister inn på gravlunden under en begravelse. Slikt må vi unngå. Sammen med rederiene må vi også legge til rette for at reiselivet på land tjener penger når skipene ligger til kai. Turistene kommer hit for å oppleve en destinasjon, ikke for å ligge til kai, sier Joachimsen. 

– Urealistisk krav 

TU.no skrev før helgen at ordførerne i Stranda og Aurland, hvor verdensarvfjordene ligger, jobber for en utsettelse av Stortingets miljøkrav for verdensarvfjordene. 

Joachimsen vil ikke kommentere dette vedtaket spesifikt.

– Men skulle et slikt forslag komme her, tror jeg man ville sagt at det var ganske urealistisk innen 2026. Det er for kort tid til å implementere ny teknologi. Hybridskipene som kan gå en halvtime på strøm vil ikke komme inn til Geiranger og ut igjen. Hvordan skal man få til det, spør jeg meg. Det skjer ikke før man får mye lenger rekkevidde på batteriene, eller at man får andre energibærere, mener Joachimsen.

Erik Joachimsen, daglig leder i Reiseliv i Nord og Cruise Northern Norway & Svalbard (CNNS), et nettverk bestående av 12 cruisedestinasjoner. Foto: Reiseliv i Nord

Skipsreder og verftseier Per Sævik mener derimot at 2026 bør stå fast, og at ingen rederier bør få dispensasjon.

– 2026 er tilstrekkelig for at alle skal klare kravene. Veien å gå er ikke å lempe på kravene, for da skjer det lite. Det er viktig at cruisenæringen har et tydelig krav å strekke seg mot. Det er slik man får fram løsninger. Om man begynner å snakke om dispensasjoner og utsettelser tar man litt av trykket vekk fra det saken gjelder, uttalte Sævik til Teknisk Ukeblad (TU Ekstra).

Tromsø innfører miljøkrav, men signerer kronikk

Også ordføreren i Tromsø har signert kronikken, til tross for at de selv har vedtatt like strenge miljøkrav som for verdensarvfjordene: «Så snart som mulig, men senest fra og med 2026 skal innseiling av cruiseskip til Tromsø være utslippsfri» heter det i vedtaket fra november.

Skipsreder Per Sævik i Havila mener at ingen bør få fritak for miljøkrav i verdensarvfjordene i 2026. Foto: NTB Scanpix

TU.no har bedt om et intervju med ordfører Kristin Røymo (Ap), men får oppgitt at Røymo ikke har mulighet til å svare før på onsdag. 

Joachimsen kommenterer det slik:

– Dette er tiltak mot lokal forurensning. Hvis Tromsø skal klare det må alle skip ha batteri om bord og landstrøm blir viktig. Det vil Tromsø gjøre noe med. Jeg regner med de fleste skip vil kunne ta imot landstrøm i 2026. Mange skip vil også ha scrubber om bord, men det gjør ikke skipet utslippsfritt.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) sa til TU.no i  forrige uke at han ikke har noen planer om å endre på vedtaket.

– Stortingsvedtaket ligger fast. Dette er forankret hos i stortingsgruppene og det er en tanke bak det. Jeg forholder meg til nullutslipp i 2026, sier Elvestuen.

Bodø og 14 andre kommuner i Nord-Norge har signert en kronikk hvor de skriver at de gjerne tar imot cruisetrafikk som blir utestengt fra verdensarvfjordene på grunn av miljøkrav fra 2026. Foto:  Cruise Nord-Norge & Svalbard / CNNS.no

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå