Oppdrag til 2,2 milliarder: Nye Veier sparket entreprenøren - nå søker de ny

Nye Veier lyser nå ut den første av flere konkurranser for å videreføre utbyggingen av E6 i Trøndelag. Den første konkurransen omfatter prosjektering og bygging av firefelts vei med fartsgrense 110 km/t mellom Ranheim og Sveberg.

Nye Veier lyser ut kontrakt for den drøye 12 kilometer lange strekningen fra Ranheim til Sveberg, som er en del av prosjektet med å bygge ny E6 frem til Værnes.
Nye Veier lyser ut kontrakt for den drøye 12 kilometer lange strekningen fra Ranheim til Sveberg, som er en del av prosjektet med å bygge ny E6 frem til Værnes. Illustrasjon: Nye Veier
19. des. 2023 - 08:36

Et halvt år etter at Nye Veier måtte bryte kontrakten med Acciona kommer det store oppdraget med kontraktsverdi på cirka 2,2 milliarder kroner eks. mva. ut i markedet.

– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut den første konkurransen på prosjektet E6 Ranheim-Værnes. Konkurransen omfatter ferdigstillelse av den drøyt 12 kilometer lange parsellen mellom Ranheim og Sveberg. Vi skal først gjennom prekvalifisering, hvor tre til fem tilbydere blir invitert til å delta i tilbudsfasen.

E6 Ranheim-Sveberg

  • Strekningen er ca. 12,5 km lang fordelt på 10,8 km vei i dagen og Væretunnelen på omtrent 1,7 km.
  • Kontraktsarbeidene omfatter ferdigstillelse av komplett firefelts vei fra Ranheim til Sveberg dimensjonert for 110 km/t.
  • Ombygging av tre toplanskryss og to kryss skal kompletteres med nye ramper 
  • Strekningen omfatter også 30 nye konstruksjoner, hvorav sju er ferdig bygget og to delvis ferdig bygget. 16 eksisterende konstruksjoner skal rives.
  • Som del av prosjektet skal det også etableres ny vannforsyning for Malvik kommune med et ledningssystem langs traséen fra Være til Sveberg.
  • Nytt nordgående løp for Væretunnelen er ferdig sprengt og sikret, mens eksisterende tunnelløp skal rehabiliteres og utvides i nord.
  • Kontrakten er basert på NS 8407:2011 og inkluderer en innledende samhandlingsfase hvor partene fastsetter arbeidsomfanget og en omforent målpris.
  • Kontraktens størrelse er cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive mva.
    Planlagt åpnet for trafikk i 2026.
  • Ferdigstillelse av alle arbeidene innen sommeren 2027.

– Selve konkurransen gjennomføres med forhandling. Kontraktens størrelse treffer erfaringsmessig entreprenørmarkedet godt. Vi ser fram til å få gode og kompetente entreprenører med i konkurransen, sier Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier, i en melding fra selskapet. 

Frist for å søke kvalifikasjon til konkurransen er 25. januar 2024. Kontrakten forventes signert sommeren 2024, og veien er planlagt åpnet for trafikk i 2026.

Forsinket

Det var i 2018 at Nye Veier inngikk avtalen med Acciona om detaljregulering og bygging av ny E6 mellom Ranheim i Trondheim og Værnes i Stjørdal. Etter omtrent to års arbeid med en reguleringsplan skrev partene en avtale om bygging i mai 2020.

Planen var at veien skulle åpne i oktober 2025. Etter flere utfordringer underveis kan forsinkelsen nå i verste fall være på omtrent to år.

Les også

Vegvesenet lyser ut disse nye veikontraktene i år: – Relativt labert nå

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.