offshore

Oppdager oljesøl raskt

Finn Halvorsen
20. aug. 2004 - 10:41

Det er Asker-bedriften Miros AS som øyner muligheten for nye markeder med sin bølgeradarteknologi.

Miros AS har arbeidet med teknbologien i 20. Selskapet ble startet med fokus på offshoresektoren generelt, og norsk sokkel spesielt. Hovedproduktet var og er levering av komplette meteorologi- og oseanografisystemer og egenutviklede radarbaserte systemer for måling av bølger og strøm til havs.

- Vi var, og er fortsatt, en nisjebedrift med en håndfull konkurrenter i verden. Vi er etter hvert blitt dominerende på denne type radarbaserte anlegg i Nordsjøen med et tredvetall installasjoner, sier administrerende direktør Erik Sandsdalen.

Bedriften så tidlig et behov for flere ben å stå på, både hva produkter og markeder angår.

Allerede på slutten av 80-tallet startet utviklingen av et skipsradarsystem for bølgeovervåking. Dette arbeidet førte til en samarbeidsavtale med Det norske Veritas og Stena Rederi i 1996 hvor systemet i løpet av den neste treårsperioden ble utviklet til et kommersielt system, Wavex.

Systemet ble typegodkjent av DnV i 1998 og befinner seg i dag på en lang rekke fartøyer, både hurtiggående båter, bulk- og containerskip og oljetankere, samt produksjonsplattformer verden over.

Samme lest

- Systemet har etablert seg som et anerkjent og nyttig verktøy for å redusere skader på skrog og last. Men vi har hele tiden jobbet med videreutvikling og raffinering av Wavex systemet med henblikk på nye anvendelser, sier Sandsdalen.

- Vi har hele tiden vært overbevist om at vi også med Wavex skipsradaren som lest skulle kunne detektere og fjernovervåke oljeforurensninger på havet.

For å klarlegge disse mulighetene hadde Miros en prøveinstallasjon om bord i havforskningsfartøyet Johan Hjort i august 2000. Det ble gjennomført praktiske prøver som senere er benyttet for utvikling av ytterligere programvare for systemet.

- Dette arbeidet har vist at vi kan det er mulig å benytte vår skipsradar til fjerndetektering av oljeforurensninger, sier Sandsdalen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Mange fordeler

Montert på skip vil et slikt overvåkingssystem gi langt mer effektiv oljevernberedskap. I akutte situasjoner gjør radaren det mulig å arbeide døgnet rundt uavhengig av dagslys eller begrenset sikt. Montert på plattformer vil systemet gi en kontinuerlig overvåking med automatisk alarm om noe skulle skje.

- Siden systemet samtidig også gir data om strømforholdene i området, vil man få informasjon om i hvilken retning oljen driver. Dette er viktig ved utlegging av lenser og oljeskimmere. Dessuten bør utstyret være et meget godt egnet og viktig utstyr for miljøsikring ved oljevirksomhet i Nord-områdene hvor det er lange mørkeperioder vinterstid, sier Sandsdalen.

NOFO-avtale

Miros har nylig inngått en avtale med Norsk Oljevernforening for operatørselskap, NOFO, om gjennomføring av det påbegynte utviklingsarbeidet med fjerndetektering av oljeforurensning. Ifølge avtalen skal Miros i september installere et system om bord i en supplybåt. Denne skal så foreta feltprøver for å bekrefte systemets kvaliteter og anvendelighet.

- Vi er ikke i tvil om at vi får positive resultater fra disse prøvene. Det vil i så fall bli en viktig referanse for oss i den videre markedsføringen av systemet. Vi har stor tro på positive ringvirkninger fra NOFO-samarbeidet, sier Sandsdalen.

Han forteller at systemet allerede er viet stor internasjonal oppmerksomhet etter at det ble presentert på Oceanology International i London i vinter og under Interspill 2004 i Trondheim i juni. ONS i Stavanger blir neste stopp i markedsføringen.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.