Oppdager oljesøl raskt

  • offshore

Det er Asker-bedriften Miros AS som øyner muligheten for nye markeder med sin bølgeradarteknologi.

Miros AS har arbeidet med teknbologien i 20. Selskapet ble startet med fokus på offshoresektoren generelt, og norsk sokkel spesielt. Hovedproduktet var og er levering av komplette meteorologi- og oseanografisystemer og egenutviklede radarbaserte systemer for måling av bølger og strøm til havs.

- Vi var, og er fortsatt, en nisjebedrift med en håndfull konkurrenter i verden. Vi er etter hvert blitt dominerende på denne type radarbaserte anlegg i Nordsjøen med et tredvetall installasjoner, sier administrerende direktør Erik Sandsdalen.

Bedriften så tidlig et behov for flere ben å stå på, både hva produkter og markeder angår.

Allerede på slutten av 80-tallet startet utviklingen av et skipsradarsystem for bølgeovervåking. Dette arbeidet førte til en samarbeidsavtale med Det norske Veritas og Stena Rederi i 1996 hvor systemet i løpet av den neste treårsperioden ble utviklet til et kommersielt system, Wavex.

Systemet ble typegodkjent av DnV i 1998 og befinner seg i dag på en lang rekke fartøyer, både hurtiggående båter, bulk- og containerskip og oljetankere, samt produksjonsplattformer verden over.

Samme lest

- Systemet har etablert seg som et anerkjent og nyttig verktøy for å redusere skader på skrog og last. Men vi har hele tiden jobbet med videreutvikling og raffinering av Wavex systemet med henblikk på nye anvendelser, sier Sandsdalen.

- Vi har hele tiden vært overbevist om at vi også med Wavex skipsradaren som lest skulle kunne detektere og fjernovervåke oljeforurensninger på havet.

For å klarlegge disse mulighetene hadde Miros en prøveinstallasjon om bord i havforskningsfartøyet Johan Hjort i august 2000. Det ble gjennomført praktiske prøver som senere er benyttet for utvikling av ytterligere programvare for systemet.

- Dette arbeidet har vist at vi kan det er mulig å benytte vår skipsradar til fjerndetektering av oljeforurensninger, sier Sandsdalen.

Mange fordeler

Montert på skip vil et slikt overvåkingssystem gi langt mer effektiv oljevernberedskap. I akutte situasjoner gjør radaren det mulig å arbeide døgnet rundt uavhengig av dagslys eller begrenset sikt. Montert på plattformer vil systemet gi en kontinuerlig overvåking med automatisk alarm om noe skulle skje.

- Siden systemet samtidig også gir data om strømforholdene i området, vil man få informasjon om i hvilken retning oljen driver. Dette er viktig ved utlegging av lenser og oljeskimmere. Dessuten bør utstyret være et meget godt egnet og viktig utstyr for miljøsikring ved oljevirksomhet i Nord-områdene hvor det er lange mørkeperioder vinterstid, sier Sandsdalen.

NOFO-avtale

Miros har nylig inngått en avtale med Norsk Oljevernforening for operatørselskap, NOFO, om gjennomføring av det påbegynte utviklingsarbeidet med fjerndetektering av oljeforurensning. Ifølge avtalen skal Miros i september installere et system om bord i en supplybåt. Denne skal så foreta feltprøver for å bekrefte systemets kvaliteter og anvendelighet.

- Vi er ikke i tvil om at vi får positive resultater fra disse prøvene. Det vil i så fall bli en viktig referanse for oss i den videre markedsføringen av systemet. Vi har stor tro på positive ringvirkninger fra NOFO-samarbeidet, sier Sandsdalen.

Han forteller at systemet allerede er viet stor internasjonal oppmerksomhet etter at det ble presentert på Oceanology International i London i vinter og under Interspill 2004 i Trondheim i juni. ONS i Stavanger blir neste stopp i markedsføringen.