OLJE OG GASS

Oljepakke koster skattebetalerne 8 milliarder kroner

Regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre og Ap, Frp og Sp er enige om midlertidige skattereduksjoner på anslagsvis 8 milliarder kroner for oljebransjen. 

Forhandlingene om oljeskatt går på overtid på Stortinget. Bildet viser Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre, Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad og Fremskrittspartiets leder Siv Jensen under fredagens samtaler.
Forhandlingene om oljeskatt går på overtid på Stortinget. Bildet viser Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre, Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad og Fremskrittspartiets leder Siv Jensen under fredagens samtaler. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
8. juni 2020 - 12:34

Frp-leder Siv Jensen fremholdt da pakken ble lagt fram på Stortinget mandag, at hun ville foretrukket en annen løsning.

Kjernepunktet er at selskapsskatten ikke rokkes ved, slik Frp hadde ønsket.

– Det ville vært en billigere og definitivt også en bedre løsning, sier hun.

Om løsningen hvor den såkalte friinntekten økes til 24 prosent, men hvor selskapsskatten ikke er en del av beregningsgrunnlaget, har hun følgende å si:

– Det betyr at vi bruker 8 milliarder mer enn vi hadde trengt å gjøre, sier Jensen.

Friinntekten er et særskilt skattefradrag på investeringer som oljeselskapene nyter godt av.

Guvernør Jurij Jevdokimov i Murmansk viste i 2007 fram et norskfinansiert kart over atomavfallsanlegget i Andrejevabukta til daværende statsminister Jens Stoltenberg da han besøkte byen. Nå har atomsikkerhetssamarbeidet opphørt.
Les også

Norges atomsikkerhetssamarbeid med Russland har opphørt

Utsatt skatt

Godt på overtid landet alle de seks partiene en avtale mandag ettermiddag.

Forhandlingene har handlet om utsatt skatt for oljeselskapene i kjølvannet av oljeprisfall, koronakrise og økonomisk bråstopp. Formålet har vært å frigjøre pengesummer i 100-milliardersklassen til nye investeringer.

Friinntekt på 24 prosent er langt høyere enn regjeringspartienes opprinnelige forslag på 10 prosent.

Samtidig er det klart at selskapsskatten ikke er med i beregningsgrunnlaget, noe som voldte mye bry i forhandlingsinnspurten. Finansdepartementet advarte flere ganger kraftig mot en slikt grep, noe Stortinget til slutt heller ikke gikk inn for.

Nye utbygginger

Avtalen frigjør midler til å iverksette betydelige investeringer, ifølge Ap.

– Vi sørget for at pakken varer lenge nok for at viktige utbygginger på felt som Hod, Noaka og Wisting kan bli en del av forslaget, skriver partiet i en pressemelding.

Avtalen innebærer at skatteordningen nå vil omfatte alle prosjekter levert innen 2023 og godkjent innen 2023. Systemet vil vare fram til produksjonsstart, uten definert cutoff.

Ap-leder Jonas Gahr Støre viser til at partiet med dette har «holdt sitt løfte» om å gjøre det partiet kan for å redde arbeidsplassene på store industristeder som Kværner Verdal og Stord, men også Sandnessjøen, Eigersund og andre industristeder.

– Denne avtalen gir håp for titusenvis av arbeidsplasser i Norge, sier Støre.

Mens Flytoget har ledig kapasitet, har det vært meldt om overfylte tog og busser etter stengingen av Ring 1 i Oslo.
Les også

– Vil gjøre gull til gråstein

Veidnes inne

Stortingsflertallet ber nå regjeringen legge fram et lovforslag allerede i høst om en løsning for å sikre ilandføringsterminalen på Veidnes. Krangelen om terminalen har vært en hard nøtt å knekke i forhandlingene.

Veidnes helt nord i Finnmark er ikke bare en mulig ilandføring for Johan Castberg-feltet, men kan også bli det for flere andre felt i fremtiden.

«Stortinget ber regjeringen senest innen utgangen av oktober 2020 legge fram et lovforslag om en løsning for å sikre ilandføringsterminalen på Veidnes», heter det i avtalen.

SV trakk seg fra forhandlingene sist uke.

– Dette er en av de mest kortsiktige beslutningene jeg har sett i norsk politikk de siste årene. Vi låser Norges skjebne fast til oljen for mange tiår framover og setter det grønne skiftet på pause, sier SVs Kari Elisabeth Kaski.

Saken skal behandles i stortingssalen torsdag.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varsler en dreining i prioriteringene når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.