TO NYE MODULER: Det er montert to nye moduler på Troll A, kompressormodul lengst mot fakkelbommen og en vekselrettermodul. Begge modulene er under trykk, Ex(p) sertifisert, for å hindre at mulig gass kan antennes fra knister i det elektriske anlegget. (Bilde: Statoil)

Øker Troll-produksjonen uten CO2

  • offshore

Kollsnes: Økningen skyldes at to nye elektriske kompressorer på hver 40 MW er satt i drift på Troll A plattformen.

Troll-anlegget produserer fortsatt all gass nesten uten utslipp av CO 2 til atmosfæren. Årsaken er at alle motordrifter, kompressorer og hjelpesystemer drives av elektrisk kraft. Unntaket er to ovner for å varme olje.

Nettdrift

De to nye elektriske drevne kompressorene på til sammen 80 MW som står på Troll A, sparer 240.000 tonn CO 2-utslipp i året siden de drives fra det norske kraftnettet. Da de to nye kompressorene ble satt i drift innebar det også den første installasjonen for anlegg til havs med ABBs likestrømsoverføring, HVDC light, og bruk av Very High Voltage (VHV) motorer.

Sammen med gassen fra Kvitebjørn kan Trollanlegget heretter levere 120 millioner Sm 3 med gass daglig, tilsvarene 1,2 TWh, eller 1 prosent av Norges samlede årlige kraftproduksjon.

Behov for flere

Prosjektet som startet i 2002 under navnet Troll Prekompresjon, øker mengden gass som kan tas ut av feltet.

– Hittil har vi kunnet drive feltet med reservoar-trykket. Med de mengdene vi er fopliktet til å levere, synker dette trykket med 3 bar året. Vi er derfor kommet dithen at trykket er for lavt til at prosessanlegget kan produsere de mengdene med gass vi ønsker, forteller rådgiver i Statoil, tidlligere sjef på Kollsnes, Nils Harald Sellevold.

Nye kompressorer

Et gassfelt er annerledes enn et oljefelt ved at de to kompressorerene står tilkoplet brønnstrømmen for å suge ut mer gass fra reservoaret. I et oljefelt ville en brukt kompressorene til øke trykket i reservoaret, normalt med gass.

For å opprettholde produksjonsvolumet må Statoil allerede om 5 - 7 år investere i ytterligere to kompressorer, også elektrisk drevne. Allerede nå er det innledet samtaler med ABB om å levere en tilsvarende løsning for disse to.