PUKK OG GRUS

Også pukkprodusentene går elektrisk: Både billigere og mer driftsikkert

80 prosent av alle mobile knusere og sikter som Fredheim Maskin selger for tiden, er klargjort for elektrisk drift.

Daglig leder Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin håper på storinnrykk på anlegget i Spydeberg i dag og i morgen.
Daglig leder Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin håper på storinnrykk på anlegget i Spydeberg i dag og i morgen. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
21. okt. 2021 - 15:31

– Vi oppmuntrer kundene våre til å velge alternative energikilder, der hvor det er mulig. Og mange gjør det. Omtrent 80 prosent av alt utstyret som vi i dag selger til pukk- og entreprenørbransjen i Norge, er klargjort for elektrisk drift. Det gjelder både knusere, sikter og transportører. Og erfaringen viser at det er de færreste anleggsplasser hvor det ikke er mulig å få fram elektrisitet til disse maskinene, bare man vil.

Det sier daglig leder i Fredheim Maskin, Per Olav Fredheim, som i disse dager har såkalte Oktoberdager med åpent hus på sitt anlegg i Spydeberg. 

Selskapet er i dag Norges største leverandør av mobilt utstyr for knusing, sikting og transportbånd for pukk og grus.

I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.
Les også

Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd

Lydhør leverandør

Per Olav Fredheim forteller at deres hovedleverandør Keestrack har vært veldig lydhør overfor ønskene fra Fredheim Maskin, som i dag leverer utstyr fra denne produsenten både til det norske og svenske markedet.

– Det gjør at vi tidlig har bidratt til å få utviklet løsninger som ivaretar nye miljøkrav også til vår del av bransjen. Nesten alle nyhetene vi presenterer i år under Oktoberdagene, er utviklet etter ønsker fra oss. Og hovedretningen for alle produktene fra Keestrack overgang til elektrisk drift for å redusere utslippene fra dieselmotorer basert på fossilt drivstoff, sier han.

– Vi ser at alle de store, internasjonale produsentene som både skal serve markeder som USA, Sør-Amerika, Asia og Russland henger etter i omstillingen til alternative energiformer, fordi hovedvolumene av deres maskiner går til markeder som foreløpig ikke etterspør nye og mer miljøvennlige energiformer.

Frederik Hoogendoorn CEO and Sales Director hos Keestrack (samt deleier av Keestrack gruppen sammen med Per Olav Fredheim, dagligleder, deleier i Fredheim Maskin.
Frederik Hoogendoorn CEO and Sales Director hos Keestrack (samt deleier av Keestrack gruppen sammen med Per Olav Fredheim, dagligleder, deleier i Fredheim Maskin.

Belgiske Keestrack er i dag en betydelig produsent på verdensmarkedet av mobile knuse- og sikteenheter.  I Norge har vi den desidert største markedsandelen i dette segmentet. Det gjør at det er lettere for oss å få forståelse for produkter som passer inn i det skandinaviske markedet, forteller han.

Det har gjort at Fredheim Maskin i to år på rad er tildelt utmerkelsen Dealer Of The Year  av Keestrack.

Nå begynner klimapartnerskapsforhandlingene med regjeringen. Administrerende direktør i Maritimt Forum, Ivar Engan, presenterer seks forslag.
Les også

Maritimt forum: Insisterer på CO2-fond som beste tiltak for å kutte utslipp

Egen motorpakke på belter

I takt med at knuserne nå leveres med elektromotorer, og ikke med dieselmotorer som standarden har vært fram til i dag, kommer Keestrack nå med egne motorpakker på et beltegående understell for bruk der det ikke er støm tilgjengelig.

Konseptet er basert på prinsippet om at én dieselmotor kan dekke behovet til mange maskiner - for minst mulig utslipp og lavest mulig dieselforbruk. Det betyr at en slik motorpakke kan drifte gjerne opptil fire-fem enheter.

– En slik motorpakke kan plasseres godt til siden for knuserne og dermed være mindre utsatt for steinstøv med påfølgende filterproblemer. Kostnader til luftfilter/service/reparasjon vil reduseres og driftssikkerheten vil øke. 

– Og ved å bruke en dieselmotor i stedet for for eksempel fire, vil drivstofforbruket enkelt kunne halveres, forteller Per Olav Fredheim.

Her kan du lese mer om nyhetene under Oktoberdagene hos Fredheim Maskin.

Bilen har batterikapasitet på 1000 kWh. Fullt lastet (totalvekt: 50 tonn) skal den kunne kjøre 600 kilometer på norske veier.
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.