E6 GYLLAN-KVÅL

Nye Veier vil ha ny trasé for E6 Gyllan-Kvål

Nye Veier mener at ny E6-trasé ved Hovin vil gi gevinster som bedre veistandard og reduserte kostnader.

Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan.
Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan. Illustrasjon: Nye Veier
2. mars 2021 - 11:20

I januar varslet Nye Veier oppstart på reguleringen av ny E6 fra Gyllan til Kvål i Melhus kommune.

Det foreligger godkjente reguleringsplaner fra 2016, utarbeidet av Statens vegvesen. Nye Veier har overtatt prosjektet og ønsker å heve standarden ytterligere og finne bedre løsninger. I optimaliseringsarbeidet har etaten utarbeidet forslag til ny trasé i Hovin-området. Veilinjen flyttes litt lenger vest med bru over Gaula ved Gaulfossen i stedet for ved Røskaft.

Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag fra Gyllan til Kvål. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan. Illustrasjon:  Nye Veier

– Ved å gjøre dette får vi bedre veistandard, kortere vei, reduserte klimagassutslipp, reduserte kostnader, mindre jordbruksbeslag, mindre inngrep i Gaula og en enklere anleggsgjennomføring i forhold til opprinnelig plan. Vi unngår også omlegging av jernbanen, sier Lars Bjørgård, prosjektsjef i Nye Veier, i en pressemelding.

Selv om det er mange fordeler ved å endre veilinjen, er det også noen negative sider ved det. Veien kommer blant annet tettere på bebyggelsen på Hovin, og noen hus blir direkte berørt.

– Det vil alltid være positive og negative sider ved bygging av ny vei. Når Nye Veier vurderer veilinjer, er det mange forhold å ta hensyn til. Vi må tenke på klimagassutslipp, miljø, jordbruk, sikkerhet, bebyggelse og kostnader for å nevne noe. Vi har vurdert flere alternativer ved Hovin, men totalt sett er det denne nye løsningen som kommer best ut, sier Bjørgård i meldingen.

Videre planarbeid og utarbeidelse av reguleringsplanen vil avgjøre endelig veilinje, men dette er løsningen som Nye Veier ønsker å jobbe videre med. Melhus kommune er beslutningsmyndighet og skal fatte planvedtak.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet

Dagens E6 fra Gyllan til Kvål har en blanding av fjerntrafikk og lokaltrafikk, en rekke kryss og avkjørsler, og den er sterkt ulykkesbelastet. Nye Veier legger opp til planfritt kryss på Hovin med av- og påkjøringsramper, fire felt med midtdeler og fartsgrense 110 km/t. Ny E6 vil separere lokaltrafikken og fjerntrafikken ved at gammel E6 blir omklassifisert til fylkesveg. Dette vil bedre sikkerheten for gående og syklende i sentrum av Lundamo, Ler og Kvål med vesentlig mindre trafikk.

Utbyggingen av E6 Gyllan-Kvål er en del av Statens store samferdselsløft i Trøndelag. Det skal være en enhetlig standard på hele strekningen, fra Ulsberg i sør til Åsen i nord.

Bergsprengningsleder Jan Erik Neergård i Hæhre Entreprenør fyrer her av av sin 300. salve i Åstunnelen.
Les også

Én million kilo sprengstoff gikk med for å lage hull til ny E6-tunnel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.