Merkur-prosjektet

Nye teknologiske løsninger for småbutikker møtes med enorm interesse

Merkur-prosjektet kan endre mer enn de minste nærbutikkene.

Pionerene bak konseptbutikken og tekniske løsninger for digitale dagligvarebutikker, Hans Olav Bakås til venstre og Terje Bakken, hevder at vi bare har sett begynnelsen på digitaliseringen i bransjen.
Pionerene bak konseptbutikken og tekniske løsninger for digitale dagligvarebutikker, Hans Olav Bakås til venstre og Terje Bakken, hevder at vi bare har sett begynnelsen på digitaliseringen i bransjen. (Foto: Stein Johnsen, Mat-Norge AS)

Merkur-prosjektet kan endre mer enn de minste nærbutikkene.

Hans Olav Bakås har jobbet med utvikling av teknologi for dagligvarebutikker siden 2014 og startet landets første digitaliserte konsept- og test-butikk i juni 2018. Hans firma, Mat-Norge AS, har levert tekniske løsninger til de fleste av nærbutikkene i Merkurs pilotprosjekt for selvbetjening.

Bakås sier at han nå opplever enorm interesse for lignende løsninger fra dagligvarekjeder, fra store og små butikker, enten de ligger i storbyer eller i mer grisgrendte strøk.

– Merkur-prosjektet, som i første omgang var ment å berge små nærbutikker, kan føre til større endring i dagligvarebransjen enn man kunne drømme om, sier Bakås.

Han sier videre at dagligvarebransjen ikke har tatt i bruk ny digital teknologi i samme grad som for eksempel bank og forsikring.

Laget egne løsninger

For å kunne sette opp en høyteknologisk butikk her hjemme, reiste Bakås og hans samarbeidspartnere til flere land, uten å finne helt det de hadde håpet på. Med sjefutvikler Terje Bakken i spissen, og i nært samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge (USN), satte de sammen egne tekniske løsninger. I juni 2018 åpnet Norges første selvbetjente og døgnåpne dagligvarebutikk, Hegna Landhandel, midt mellom Bø og Seljord i Telemark.

Teknologi-konseptet som nå er installert i seks av nærbutikkene i Merkurs pilotprosjekt bygger på erfaringene fra Hegna Landhandel.

Både mekaniske sensorer og kamerasensorer er viktige elementer i konseptet. Leverandøren av digitale kasser har innarbeidet fingeravtrykksleser i samme apparat. Informasjon fra alle disse enhetene kan butikkinnehaveren eller vakthavende hente inn på sin mobiltelefon eller PC.

Må gjøres enkelt

– Vi lærer opp betjeningen, konfigurerer utstyr og elektroniske styringsskap før alt sendes over til butikken hvor lokale installatører setter elementene sammen etter våre instrukser. Igangkjøring av systemet gjør vi her fra Bø, sier Bakås.

Han legger til at installasjonen må være mest mulig fleksibel, uten for store ombyggingskostnader for butikken. De benytter for eksempel eksisterende øl-skap i butikkene, monterer bare på nye låser som kan styres elektronisk.

– Vi må treffe brukerens ferdighetsnivå. Derfor har vi for eksempel valgt å tilby en lett gjenkjennelig gul kasse som ligner en minibank ved inngangen til butikken, hvor kundene kan åpne butikkdøren ved å putte bankkortet i «minibanken».

Butikken er utviklingsarena

Mellom 500 og 600 kunder kan være innom konseptbutikken Hegna Landhandel, i løpet av en god dag. Butikken er samtidig en forsknings- og utviklingsarena. Spørreundersøkelse er gjennomført ved hjelp av Trumf-systemet til kunder fra hele landet som har besøkt konseptbutikken.

Ifølge Bakås viser undersøkelsen blant annet at kundene synes det er moro å kunne takle den nye teknologien på egenhånd. 91 prosent av de spurte kunne ønske seg en slik butikk i nærheten.

– Dagligvarebransjen jobber nå med sine strategier og flere selvbetjente butikker er på gang rundt omkring i Norge. De kommer også i byene, sier Hans Olav Bakås.

Norgesgruppen tester og venter

Norgesgruppen med kjeder som Meny, Spar, Kiwi, Joker og Nærbutikken har flere butikker som deltar i Merkur-programmets pilotprosjekt. Men ifølge Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, er det på kort sikt ikke aktuelt å rulle ut dette konseptet for fullt i landets butikker.

– I første omgang satser vi på selvbetjente kasser i kombinasjon med betjente kasser. Men vi gjør nyttige og interessante erfaringer i testbutikkene, sier Rømmerud, som peker på noen sentrale utfordringer ved å drive selvbetjente butikker i større skala:

– Ved salg av øl skal legitimasjon sjekkes og man skal hindre berusede personer fra å kjøpe. Ubetjente butikker vil ha større vare-svinn og ikke alle kunder trives med selvbetjente kasser, sier Rømmerud.

Artikkelen ble først publisert i Teknisk Ukeblads månedsmagasin 2/2021.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå