BOEING 737 MAX

Nye problemer med Boeing 737

Det er funnet feilborete hull i skrogene på 50 fly under produksjon

Det er oppdatet feil på hull i vindusrammen på skrogene til Boeing 737 Max. Feilen gjelder kun fly som ennå ikke er levert fra fabrikken og påvirker ikke fly som allerede er i drift.
Det er oppdatet feil på hull i vindusrammen på skrogene til Boeing 737 Max. Feilen gjelder kun fly som ennå ikke er levert fra fabrikken og påvirker ikke fly som allerede er i drift. Foto: Joachim Seehusen
5. feb. 2024 - 08:55

Leverandøren av skroget, Spirit AeroSystems, har meldt fra til Boeing at to hull i skroget ikke er boret etter Boeings anvisninger. Ifølge Reuters er hullene plasser i vindusrammen.

Feilen skal være oppdaget av en ansatt hos Spirit AeroSystems.

Varslet av ansatt

«Sist torsdag varslet en leverandør oss om et avvik i enkelte 737-skrog. Jeg vil takke den ansatte hos leverandøren som varslet sin leder om at to hull muligens ikke er boret nøyaktig etter våre anvisninger», skrev CEO Stan Deal i Boeing Commercial Airplanes i et internt brev til sine ansatte, ifølge Reuters.

Deal skrev videre at feilen ikke utgjør en sikkerhetssrisiko, men at det er nødvendig å gjøre ekstra arbeider med de rundt 50 skrogene som er rammet.

Flere ulykker

Boeing har vært i hardt vær i det siste. At en dør løsnet på et fly tilhørende Alaska Airlines var ikke hverken den første eller mest alvorlige hendelsen. 737 Max ble satt på bakken over hele verden i perioden 2019-2021 etter to forholdsvis like ulykker der til sammen 346 personer omkom i heholdsvis oktober 2018 og mars 2019.

EASA, European Union Aviation Safety Agency ga 27. januar klarsignal for bruk av 737 Max i Europa. Boeing reagerte raskt, og allerede samme dag gikk selskapet ut med en pressemelding der det heter at «Vi vil aldri glemme livene som gikk tapt i de to tragiske ulykkene. Disse hendelsene og leksjonene vi har lært som et resultat har omformet selskapet vårt og ytterligere fokusert vår oppmerksomhet på våre kjerneverdier som sikkerhet, kvalitet og integritet. Vi fortsetter å samarbeide med European Union Aviation Safety Agency, dets medlemsland, andre globale regulatorer og våre kunder for å trygt returnere 737-8 og 737-9 til service over hele verden.»

Les også

40 år siden første landing på Ørland – nå kommer etterfølgeren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.