E39 STORD-OS

Ny prosjektsjef for E39 Stord-Os

Arve Tjønn Rinde tar over som ny prosjektsjef for E39 Stord-Os. Rinde kommer fra jobben som prosjektsjef for riksvei 555 Sotrasambandet.

Prosjektsjef Arve Rinde i Statens vegvesen bytter beite fra riksvei  555 Sotrasambandet til E39 Stord-Os.
Prosjektsjef Arve Rinde i Statens vegvesen bytter beite fra riksvei 555 Sotrasambandet til E39 Stord-Os. Foto: Statens vegvesen
6. apr. 2022 - 10:15

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de nå gjør endringer i to av de aller største veiprosjektene i Norge. OPS-kontrakten på Sotrasambandet er det største veiprosjektet i Norge gjennom tidene.

Nå blir Rinde prosjektsjef for E39 Stord-Os, som strekker seg over 55 kilometer fra Svegatjørn i Os kommune til Ådland i Stord. Strekningen hadde i 2021 en beregnet kostnad på 37,7 milliarder kroner.

Inn i byggefasen

Rinde får ansvaret for planlegging og bygging helt fra Boknafjorden i sør til Os i nord.

– Vi justerer organisasjonen på E39 Boknafjorden-Os for å tilpasse oss byggefasen på E39 Stord-Os. Arve Tjønn Rinde går derfor inn som prosjektsjef, sier områdedirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen, Utbygging vest, i meldingen.

Hove sier at avtroppende prosjektleder Sverre Ottesen og teamet hans har gjort en solid jobb med reguleringsplanarbeidet. Ottesen går nå over i andre viktige oppgaver for Vegvesenet i Bergen.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier i meldingen at riksvei 555 Sotrasambandet nå er på vei inn i en ny fase: – Vi har dyktige personer i organisasjonen vår som vil følge prosjektet inn i byggefasen. Endringene som vi gjør nå er for å sikre oss gjennomføringskraft i alt det som skal skje i og rundt Bergen i årene som kommer, sier Davik.

Liker krevende oppgaver

Den nye prosjektsjefen startet i Vegvesenet som leder for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Region vest i 2016. Rinde har bred erfaring, med lederbakgrunn fra flere private selskaper i offshore-industrien.

Han gleder seg til å starte E39 Stord-Os: – Jeg har aldri vært med på å arbeide fram og forhåpentligvis vedta en reguleringsplan i et veiprosjekt tidligere. Samtidig blir jeg også trigget av å være med på å bygge ut veinettet på Vestlandet.

Han mener den største utfordringen for Hordfast er todelt: – Vi skal få på plass en statlig reguleringsplan. Det er nok litt nybrottsarbeid for flere. Det er alltid spennende. På den annen side skal vi bruke ny teknologi til å bygge to bruer som er eneståande i Norge og verden. Flytebrua over Bjørnafjorden blir den lengste av sitt slag i verden, mens hengebrua over Langenuen blir en av de lengste i Norge. Den siste skal vi også vurdere å bygge i aluminium. Det har ingen gjort før oss, og det gjør det viktig å komme godt i gang med studiene rundt de tekniske løsningene i prosjektet, sier Rinde.

Bane Nor er ikke fornøyde med arbeidet til entreprenør Mossia i jernbaneutbyggingen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Hardt ut mot entreprenør: – Kan ikke bygge spor og kjøre tog der

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.