Boeing 737 MAX

Ny mulig sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

Vil skyve ytterligere på datoen for når flytypen kan settes i ordinær trafikk igjen.

Et av Boeing 737 MAX-fly på vingene. Nå har amerikanske luftfartsmyndigheter funnet nok en sikkerhetsrisiko som vil skyve på når flytypen igjen kan settes inn i kommersiell trafikk.
Et av Boeing 737 MAX-fly på vingene. Nå har amerikanske luftfartsmyndigheter funnet nok en sikkerhetsrisiko som vil skyve på når flytypen igjen kan settes inn i kommersiell trafikk. (Foto: Ted S. Warren / AP Photo/ NTB scanpix)

Vil skyve ytterligere på datoen for når flytypen kan settes i ordinær trafikk igjen.

Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA har oppdaget en ny, mulig sikkerhetsrisiko ved det ulykkesrammede Boeing 737 MAX.

Federal Aviation Administration offentliggjorde onsdag at det var oppdaget det som omtales «en ny mulig sikkerhetsrisiko» ved flyet.

Dette vil skyve ytterligere på datoen for når flytypen kan settes tilbake i ordinær trafikk.

– Vi har funnet en mulig sikkerhetsrisiko som Boeing må redusere, skriver FAA i en epost

FAA sier i uttalelsen at de vil heve flyforbudet for flytypen når de anser det for sikkert å gjøre det.

«Runaway stabilizer».

Ifølge Flight Global, skal FAAs testflygere ha avdekket et dataprosesseringsproblem som påvirket deres mulighet til å gjennomføre prosedyren for å motvirke såkalt «runaway horizontal stabilizer».

Dette skjedde i en av mange simulatortester i forrige uke, sier fagbladets kilde som skal være tett på 737 Max-evalueringa.

Til sammen 346 mennesker har mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia (JT610) i oktober og Etiopia (ET302) i mars. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Ferdsskriverutskriften fra ET302 viser at Max-flyets såkalte «Manoeuvring Characteristics Augmentation System» (MCAS) tre ganger styrte flyet mot bakken og minner slik sett mye om ferdsskriverdataene fra JT610.

Men det er en vesentlig forskjell. Mens besetningen i Lion Air tilsynelatende ikke var kjent med MCAS og hvordan systemet virket, ser det ut som om Ethiopian Airlines-flygerne utførte de tiltakene som er beskrevet av flyprodusenten for å motvirke «runaway horizontal stabilizer trim» og som ble presentert dem og andre Max-brukere ei drøy uke etter ulykken i Indonesia.

Boeing er enig

Boeing har respondert på de siste FAA-funnene med en pressemelding.

Her skriver flyprodusenten at de er enige med beslutningen om å legge ytterligere krav til softwareoppdateringa som de har jobbet med i åtte måneder nå.

– Vi kommer ikke til å forsøke å få 737 Max sertifisert av FAA før vi har oppfylt alle krav og flytypen er trygg å ta i bruk igjen, skriver Boeing.

 

Les også

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå