Ny kostnads-sprekk for Snøhvit

  • offshore

Prislappen er kommet opp i 50 milliarder kroner. Det er 30 prosent over opprinnelig budsjett. Statoil mener selv at det er fire grunner til en ny kostnadssprekk: Underlaget var for dårlig da beslutningen om å bygge ut feltet ble fattet; Linde klarer ikke å levere tegninger og utstyr i tide; Mañana-tilstander på Dragados, klarer ikke å mobilisere raskt nok når utstyr og tegninger endelig er på plass og kjølekompressorene holder ikke mål. De må bygges om for å klare kravene.

I sum betyr dette store overskridelser. I verste fall må produksjonsstart forskyves ett år. Statoil vil i mellomtiden sikre seg kontrakter med andre LNG-leverandører slik at Statoil klarer å opprettholde sine leveringsforpliktelser. - Vår tro på at Snøhvit er et fremtidsrettet prosjekt er ikke svekket, selv om vi beklager de store overskridelsene. Snøhvit er viktig med tanke på fremtidig utnyttelse av ressursene i Barentshavet, understreker konstituert konsernsjef Einar Øverland.

Stoler på Aker Stord

For å komme i mål har Statoil gjennomført en rekke tiltak. Disse retter seg spesielt mot Linde og Dragados hvor Statoil tar roret selv. Det gjelder både for planlegging, økt bemanning samt at det er nedsatt en ekspertgruppe for å se på de tekniske problemene rundt kjølekompressorene.

Allerede nå forbereder Statoil seg på å ta hånd om merarbeider når prosesslekteren ankommer Melkøya til neste år. Tidligere i vinter inngikk Statoil kontrakt med Aker Stord for å sammenkople Snøhvit-anlegget. Alt taler for at denne kontrakten blir utvidet til å omfatte ferdigstilling av prosessanlegget høsten og våren 2006. Aker Stord har tidligere vist evne til å overta og styre kompliserte kontrakter vel i havn. Det er ikke usannsynlig at dette skjer igjen, men denne gangen på Melkøya og til langt høyere kostnader enn hva det ville kostet dersom arbeidene ble utført på Stord eller ved Rosenberg i Stavanger.