REKKVERK

Ny kontrakt til minst 85 mill: Cortén-rekkverk på E6 skal skiftes ut

I 2023 står 85 millioner kroner inkl. mva. til disposisjon. Arbeidene skal fortsette i 2024 og 2025, men det er uvisst til hvilken pris.

Nymontert cortén-rekkverk ved en av tunnelene på strekningen Gardermoen-Dal. Bildet er tatt i 2011.
Nymontert cortén-rekkverk ved en av tunnelene på strekningen Gardermoen-Dal. Bildet er tatt i 2011. Foto: Bjørn Olav Amundsen
19. mai 2023 - 08:51

Vegvesenet har tidligere meldt at en del rekkverk i corténstål på E6 på Østlandet må skiftes ut. De ruster og brytes raskere ned enn andre rekkverk på veier med salting.

Nå har Vegvesenet kommet med en kontrakt for å skifte ut rekkverkene på strekningen Dal-Minnesund. Her har rekkverkene også ledelyskupler på toppen. Strekningen er rundt 19 kilometer lang og har tre toplanskryss.

Vegvesenet skriver i utlysingen at bruken av corténstål her var et prøveprosjekt som ble prosjektgodkjent. Etterpå har det vist seg at corténstålet ikke har fungert som antatt. Rustprosessen har ikke stoppet opp på grunn av måten rekkverket er utformet på og det miljøet det står i. Rekkverkene skal nå skiftes ut. C-profilrør-rekkverkene, som er mest angrepet av rust, skal tas først. Brurekkverkene skal også skiftes ut.

Entreprenøren skal besiktige og detaljere løsningene i samråd med byggherren. 

Dagens ledelyskupler kommer i konflikt med nytt rekkverk. Kuplene på strekningene som få nytt rekkverk skal dermed fjernes. Det skal settes opp nytt, tosidig veilys på hele strekningen, også i kryssområdene.

Framdriften avhenger av de årlige budsjettene. Vegvesenet opplyser at disponible midler for entreprisen er 85 millioner kroner inkl. mva. i 2023. Men også 2024 og i hvert fall deler av 2025 vil nok gå med før det hele er ferdig, og hvor store summer som er disponible for arbeid i de årene blir først klart i starten av hvert år.

1. desember 2025 er satt som sluttdato.

Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse på Teams 1. juni.

Og tilbudsfrist er 21. juni.

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon i Bergen, der han fortalte de fremmøtte at Arna-Stanghelle har fått innpass i kommende Nasjonal transportplan.
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.