Drift og vedlikehold

Ny kontrakt: Drift og vedlikehold av 13 fergekaier i Nordland

Ny treårig kontrakt med opsjon på to år til.

Alle de 13 fergekaiene på riksveinettet i Nordland er med i kontrakten. Her fergekaia på Røst.
Alle de 13 fergekaiene på riksveinettet i Nordland er med i kontrakten. Her fergekaia på Røst. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
12. okt. 2023 - 05:51

Vegvesenet søker etter entreprenør som kan ta seg av drift, vedlikehold, service og beredskap av alle de 13 fergekaiene på riksveinettet i Nordland fylke.

Kontrakten varer fra 1. februar 2024 og ut mars 2027, med opsjon på 1+1 år.    

Kontrakten inngås med forutsetning om at det ikke blir store endringer i statens bevilgninger til fergekaivedlikehold de neste tre årene.

Kontrakten gjelder disse fergekaiene:

  • Bodø
  • Bognes (3 stk)
  • Skarberget
  • Drag
  • Kjøpsvik (2 stk)
  • Lødingen (2 stk)
  • Moskenesvåg
  • Røst
  • Værøy

Nye kaier som skal bygges blir lyst ut som egne entrepriser.

Statens vegvesen setter av beredskapshensyn krav om maksimal utrykningstid.

Mange av nødstoppene på ferjekaianleggene skyldes elektriske feil. Entreprenøren oppfordres og anbefales til å samarbeide med lokale elektrikere som holder til nær de forskjellige kaiene.

Tilbudsfrist: 10. november.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.