Statens vegvesen er meget godt fornøyd med det, heter det i en melding fra etaten.
De fem er:
- Bertelsen & Garpestad med rådgiver Rambøll Norge
- Consto Anlegg Midt/Asplan Viak
- Gjermundshaug Anlegg/Sweco Norge
- John Galten/Norconsult
- Lesja Bulldozerlag/AFRY Norge
Prosjektledelsen jobber nå med å velge ut tre entreprenører som blir med videre i konkurransen.
– Vi regner med at vi er ferdige med det før jul, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen i meldingen.
Vegvesenet lyste ut arbeidet på den 5,4 kilometer lange strekningen i oktober.
Planen er at byggherren står igjen med en entreprenør før sommeren 2024. Det betyr byggestart samme høst.
Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksvei, og den skal være ferdig høsten 2026. Nyveien skal bygges høyere i terrenget, og vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.
– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.
Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner.
Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»