Ny E39 Lønset-Hjelset er forsinket

Skulle vært ferdig i 2023. Åpner ikke før i første halvår 2024.

Nesten 60 prosent av strekningen er asfaltert.
Nesten 60 prosent av strekningen er asfaltert. Foto: Statens vegvesen
27. nov. 2023 - 15:46

Da arbeidene startet i august 2021 var planen at ny E39 mellom Lønset og Hjelset i Molde skulle være ferdig om høsten eller i hvert fall i desember i 2023.

Men slik blir det ikke.

Vegvesenet skriver i en pressemelding at målet lenge har vært å åpne veien for trafikk før jul i år, men arbeidet har ikke kommet langt nok til at det er realistisk. Slik det ligger an nå, vil veien være klar en gang i løpet av første halvår i 2024.

– Vi vet at mange gleder seg til å ta i bruk den nye veien. Dessverre så må trafikantene vente litt til.  Nå går vi inn i vintermånedene, og det er en del arbeid som står igjen, som det er usikkert om vi vil få utført i den kalde årstida, forteller Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen, i pressemeldingen.

– Målet var åpning i desember, ja, sier Brudeseth til Veier24.

– Men det gjenstår en del asfaltering, samt rekkverk og lysmaster og arbeid i noen kryssområder.

– Hva er den konkrete årsaken til at tidsskjemaet sprekker?

– Det er satt av litt lite ressurser fra entreprenørens side. Vi er svært fornøyd med alle arbeidene som er gjort, men akkurat det er vi ikke så fornøyd med, sier Brudeseth til Veier24.

Vegvesenet skriver i pressemeldingen at nesten 60 prosent av ny E39 mellom Lønset og Hjelset er asfaltert. Det har også kommet opp rekkverk, viltgjerder og lysmaster på store deler av strekningen.

I kryssområdene i hver ende av prosjektet, og på noen delstrekninger, er det litt mer omfattende arbeid som står igjen, heter det videre.

E39 Lønset-Hjelset omfatter bygging av 9,3 kilometer ny 2/3-feltsvei med midtdeler. Veien bygges avkjørselsfri og for fartsgrense 90 km/t. Arbeidet utføres som totalentreprise der detaljprosjekteringen inngår i leveransen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.