E39 Betna-Stormyra

Ny E39-kontrakt: Nå starter Vegvesenet med totalentreprisen Betna-Hestnes

Nå kan entreprenørene begynne å regne på nytt prosjekt til mellom 700 og 800 millioner kroner.

Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen.
Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen. Foto: Frank Halvor Melby/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
29. jan. 2021 - 12:53

– Her skal det bygges nesten 13 kilometer med vei i jomfruelig terreng. Det skal være en del løsmasser, men for det meste godt fjell, mye godt fjell, forteller prosjektleder Odd Helge Innerdal i Vegvesenet til Veier24.

Kart over strekningen Betna-Hestnes. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Kart over strekningen Betna-Hestnes. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Kostnadene er anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner.

– Vi håper på god interesse for dette prosjektet, og at flere dyktige aktører melder seg, sier Innerdal.

Meteorologisk institutts simulering av oljeutslippet fra Njord fra de første to ukene etter utslippet, viser at havstrøm og vindretning trolig har ført oljen sørover, og så videre innover mot land, markert med røde prikker. De blå er olje som fortsatt driver rundt i havet. Dette stemmer godt med de faktiske funnene på land. Njord-feltet ligger ved de grønne prikkene, mellom 64 og 64,5 grader nord.
Les også:

Equinor kan ha søkt etter oljeutslippet på feil sted

Totalentreprise

Entreprenøren som får oppdaget skal både prosjektere og bygge ny E39 mellom Betna og Hestnes, en strekning på omlag 12,8 kilometer. Langs dagens vei er avstanden mellom de to stedene cirka 17,5 kilometer.

Ny E39 omfattes av tre reguleringsplaner. På veistrekningen skal det bygges fem bruer, i tillegg til tre overgangsbruer og tre kulverter. Byggearbeidene omfatter også drenering av vei og sidearealer, planering, tilbakeføring av dyrket mark og tilrettelegging for en ny skytebane.

Huseieren fikk seg litt av en overraskelse da han våknet og så ut i hagen torsdag morgen.
Les også:

Leirras etter båtkrasj – tre personer evakuert

Konkurranse med forhandling

Sluttdato er satt til 24. september 2024.

De tre delparsellene i E39 Betna-Stormyra. Nå legges den vestre parsellen, Betna-Hestnes, ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. Illustrasjon:  Statens vegvesen
De tre delparsellene i E39 Betna-Stormyra. Nå legges den vestre parsellen, Betna-Hestnes, ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Dette er en konkurranse med forhandlinger. Vegvesenet planlegger å plukke ut tre entreprenører til å være med i forhandlingene.

Tilbudskonferanse holdes 10. februar, og frist for å melde seg på til konkurransen er 2. mars.

Det har tatt lengre tid enn mange spådde å gjøre selvkjørende biler vanlige i trafikken. Men teknologiutviklingen ruller videre.
Les også:

Vinner Tesla, Byd eller Xpeng?: Kappløpet om selvkjøring

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.