Ny dypvannskai skal gjøre Kværner rustet til å konkurrere mot de store utenlandske verftene

Slik vil den nye dypvannskaien på Kværner Stord se ut. Den vil gjøre at de kan ta imot større prosjekter, i tillegg til flere prosjekter samtidig - på en mer kostnadseffektiv måte.  Johan Sverdrup-skipet vil være det første prosjektet på den nye kaien.
Slik vil den nye dypvannskaien på Kværner Stord se ut. Den vil gjøre at de kan ta imot større prosjekter, i tillegg til flere prosjekter samtidig - på en mer kostnadseffektiv måte. Johan Sverdrup-skipet vil være det første prosjektet på den nye kaien. (Foto: Kværner)
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Tirsdag ble det klart at Kværner får kontrakten med å levere moduler til produksjonsskipet på Johan Castberg, i tillegg til å sette modulene sammen med skroget. 

Det får de til ved å bygge en ny dypvannskai til 370 millioner kroner på verftet på Stord, som kan ta imot langt større prosjekter enn i dag – på en billigere måte. Det skal gjøre dem rustet til å konkurrere mot de beste fra innland og utland. 

– Dette er Champions league, det nytter ikke å være best lokalt, vi må også være best internasjonalt, sier konserndirektør i Kværner, Steinar Røgenes, til Teknisk Ukeblad - og får støtte av Norsk industri: 

– Det er klart at denne type oppgraderingen er helt avgjørende for at Norge skal være konkurransedyktige i fremtiden, sier fagsjef Sindre Finnes.

– En ny æra for Kværner Stord

Fremover forventes det flere prosjekter på dypt vann, som betyr en økende etterspørsel etter flytende installasjoner. Det er bakgrunnen for at verftet på Stord nå oppgraderer anlegget. 

Et utvidet kaianlegg gir større muligheter for både kranløft og utrustningsarbeid, samt kapasitet til å ta imot større konstruksjoner og flere prosjekter samtidig.

– Dette er en god investering for fremtiden. Det er en stor oppgradering, en ny æra for Kværner Stord. Det er dette det handler om hele tiden i bransjen vår. Å investere fornuftig, kutte kostnader, øke konkurranseevnen. Dette blir en del av totalpakken vår, forklarer Røgenes. 

Utvidelsen vil øke kaikapasiteten på verftet med 266 meter, og gi 17.000 kvadratmeter nytt produksjonsareal ved anlegget. Vanndybden ved den nye kaien blir 16 meter, noe som vil gjør det mulig for de fleste typer flytende offshoreinstallasjoner å legge til kai.

I tillegg forlenges kranbanen med rundt 100 meter, som gjør at traverskranen, med en kapasitet på 1050 tonn, vil kunne dekke over en større del av installasjonene som ligger ved den nye «Vestkaien».

– Dette gjør at vi kan få store prosjekter som Castberg under kranen vår, og så kan vi heise enheter på inntil 1050 tonn ombord direkte. I verste fall måtte vi brukt et løftefartøy til å utføre disse oppgavene. Dette gjør prosessene enklere og billigere, påpeker Røgenes.  

– Vi kan ikke konkurrere på rater, men vi kan konkurrere på å jobbe smart, legger han til. 

– Kan ta imot de største skipene

Fagsjef Sindre Finnes i Norsk industri tror Kværners investering i dypvannskai er et smart grep. 

– For et verft er det utrolig viktig med tilgang på dypvannskai. På de norske verftene har det ofte ikke vært så store dybder, men med en slik utvidelse vil de kunne ta imot de største skipene, som kan gå direkte til kai, sier han til Teknisk Ukeblad. 

Finnes tror Kværner uten tvil vil styrke konkurranseevnen med denne typen investering. 

– De norske verftene har vist seg konkurransedyktige på kontrakter de siste årene, etter en periode hvor vi mistet en del oppdrag til Korea. Kaien vil helt sikkert styrke konkurranseevnen ytterligere, og det vil bli utrolig viktig fremover, påpeker han.

Å posisjonere seg for å ta oppdrag med flytende installasjoner tror han også er riktig retning. 

– Ja, det er det vi får mest av fremover, både produksjonsfartøy og flytende mottaksanlegg for LNG. Det gjelder også internasjonalt, spesielt på de soklene med dypt vann, og det kan se ut som om det kommer flere oppdrag i utlandet enn på norsk sokkel fremover. 

Jobber mot nye markeder

Med en større dypvannskai, vil Kværner kunne bruke løftekrana, med en kapasitet på 1050 tonn, også på de største prosjektene. Foto: Kværner

Investeringen i «Storen», altså den store blå kranen ved Kværner Stord, i 2012 har ifølge verftet selv nærmest revolusjonert måten de sammenstiller plattformer på, med forbedret sikkerhet, kvalitet og produktivitet. Den nye kaien vil gi enda bedre krandekning, og enda bedre ytterligere utnyttelse av denne.

– Dette blir en skikkelig våtdock vi kan bruke på flytende installasjoner. Vi har gjort tilsvarende med mindre flytende produksjonsenheter før, Som Åsgard A, Norne og Skarv, noe som gjør logistikken og prosessene mye enklere. Med tanke på fremtidsutsiktene for FPSO-markedet er dette nå høyaktuelt, poengterer Røgenes.   

Rigger, FPSO-er og andre flytende installasjoner kan bli tatt rett inn til kai, i stedet for å bruke avstandslektere, for å komme ut der det er dypt nok. Ny kai vil kunna ta imot både skipsformede flytere og runde. 

– Vi vil kunne evna å ta inn de fleste typer installasjoner. For eksempel Njord, som ligger hos oss nå, kunne passet perfekt til å ligge ved denne kaien i hele modifikasjonsperioden. Denne typen jobber vil være høyaktuelle, sier konserndirektøren.

Men Kværner Stord sikter seg også inn mot nye markeder med den nye kaien. For eksempel vil de kunne ta imot konstruksjoner som skal demoleres. På dypvannskaien kan deler på 1000 tonn i slengen løftes direkte av. 

– Det gir oss en ekstrem fleksibilitet. Vi kan ta større installasjoner, vi kan ta flere samtidig. Vi kan ta en kombinasjon av store og små prosjekter. Det kan være vindmøller, fundament, converterplattformer, oppgraderingsprosjekter og demolering, understreker Røgenes. 

Skal stå ferdig i 2020

Hovedprosjekteringen av kaiutvidelsen er i gang, og detaljprosjektering vil starte umiddelbart etter at styret har godkjent prosjektet. Alle tillatelser er alt på plass. 

Oppstart av det fysiske arbeidet er planlagt i mars, med planlagt ferdigstillelse i løpet av første halvdel av 2020.

Produksjonsskipet til Johan Castberg-feltet. Bilde: Statoil

Det første prosjektet som vil benytte kaien blir det flytende produksjonsskipet til Johan Castberg-feltet, som Kværner skal bygge plattformdekket til.

Skrog og boligmodul bygges i Singapore, og skal etter planen leveres til Kværners verft høsten 2020. Installasjonen av alle modulene og integrasjonen starter umiddelbart etter at skroget ankommer.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå