Drift og vedlikehold

Ny driftskontrakt for Bergensområdet til rundt 400 mill

Vegvesenet trenger noen til å holde riksveiene i Bergensregionen åpne.

Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
23. feb. 2021 - 11:49

Vegvesenet lyser nå ut kontraktsområde 9304 Bergen 2021-2026.

Oppdraget omfatter riksveiene med tilhørende anlegg i disse kommunene: Gulen, Masfjorden, Alver, Bergen, Bjørnafjorden, Øygarden, Vaksdal og Voss.

Første år inneholder kontrakten snaue 160 kilometer vei. I 2022-2023 er det rundt 323 kilometer som skal brøytes og strøs. Og i perioden 2023-2026 øker lengden til totalt 345 kilometer vei inkludert 48 kilometer gang- og sykkelvei.

Kartet viser strekningene som inngår i kontrakten fra 2023. De første årene omfatter den stort sett bare riksveier rundt Bergen. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Kartet viser strekningene som inngår i kontrakten fra 2023. De første årene omfatter den stort sett bare riksveier rundt Bergen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Trafikken på riksveiene varierer fra omlag 2000 til omlag 55.000 i ÅDT, og det forventes en årlig trafikkvekst på rundt to prosent.

Partene kan bli enige om å forlenge kontrakten med ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, og byggherren har uansett en opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.

Og verdien er altså anslått til rundt 400 millioner kroner.

Frist for å gi tilbud på kontrakten 8. april.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.