Den nye driftskontrakten 9102 Hallingdal-Valdres 2021-2026 handler om riksveier med tilhørende anlegg i de fleste kommunene i Valdres og Hallingdal, i tillegg til Ringerike.
Omfanget av kontrakten starter litt smått, men bygger seg opp etter hvert som veistrekninger som i dag hører til andre, eksisterende kontrakter, legges til.
![Kart over riksveiene som inngår i kontrakten. <i>Skjermbilde: Vegkart/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2647/2647143/DK%2520riksveier%2520Hallingdal%2520og%2520Valdres.jpg)
Første sesong er det totalt 170 kilometer vei som skal holdes i drift.
Sesongen 2022-23 øker omfanget til totalt 403 kilometer.
Mens fra sesongen 2023-24 ender kontrakten opp med 517 kilometer vei, hvorav 74 kilometer er gang- og sykkelveier.
Det er disse veiene som kommer til:
Riksvei 7 Ørgenvika-Gol og riksvei 52 Gol-Storeskard inngår i kontrakten fra og med høsten 2022.
Riksvei 7 Hønefoss-Ørgenvika og E16 Hønefoss-Innlandet grense inngår i kontrakten og fra og med høsten 2023.
Kontrakten varer i utgangspunktet til 2026. Men: Hvis partene blir enige, så kan de deretter forlenge kontrakten med ett, to eller tre år. I tillegg har byggherren opsjon på å forlenge den i ett år.
ÅDT på veinettet er om lag 7000.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Frist for å gi tilbud er 23. mars.
![Den undersjøiske Nappstraumtunnelen (1780 meter lang) er en del av E10 i Vestvågøy og Flakstad kommuner.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740973/DSC01840.jpg)
Vegvesenet prøver igjen: Hvem vil oppgradere Nappstraumtunnelen?