Drift og vedlikehold

Ny driftskontrakt for bare 170 km riksvei, men allerede neste år blir det dobbelt så mye

Nå kan du begynne å regne på hva det skal koste å holde disse veiene åpne.

Broyt 11
Broyt 11 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
1. feb. 2021 - 09:44

Den nye driftskontrakten 9102 Hallingdal-Valdres 2021-2026 handler om riksveier med tilhørende anlegg i de fleste kommunene i Valdres og Hallingdal, i tillegg til Ringerike.

Omfanget av kontrakten starter litt smått, men bygger seg opp etter hvert som veistrekninger som i dag hører til andre, eksisterende kontrakter, legges til.

Kart over riksveiene som inngår i kontrakten. Skjermbilde:  Vegkart/Statens vegvesen
Kart over riksveiene som inngår i kontrakten. Skjermbilde:  Vegkart/Statens vegvesen

Første sesong er det totalt 170 kilometer vei som skal holdes i drift.

Sesongen 2022-23 øker omfanget til totalt 403 kilometer.

Mens fra sesongen 2023-24 ender kontrakten opp med 517 kilometer vei, hvorav 74 kilometer er gang- og sykkelveier.

Det er disse veiene som kommer til:

Riksvei 7 Ørgenvika-Gol og riksvei 52 Gol-Storeskard inngår i kontrakten fra og med høsten 2022.

Riksvei 7 Hønefoss-Ørgenvika og E16 Hønefoss-Innlandet grense inngår i kontrakten og fra og med høsten 2023.

Kontrakten varer i utgangspunktet til 2026. Men: Hvis partene blir enige, så kan de deretter forlenge kontrakten med ett, to eller tre år. I tillegg har byggherren opsjon på å forlenge den i ett år.

ÅDT på veinettet er om lag 7000.

Frist for å gi tilbud er 23. mars.

Østerdalen 20250903. Anlegg Øst Entreprenør bygger fem km. ny riksvei, hvorav tre km blir ferdig åtte måneder før fristen. Skuffen til gravemaskinen viser hvor høyt veilegemet blir til slutt.
Les også:

3000 meter riksvei blir ferdig åtte måneder før planen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.