NASJONALE TURISTVEGER

Ny bok markerer 30 år med vei, kunst og arkitektur i storslått natur

Gjennom 30 år har Statens vegvesen tilrettelagt atten utvalgte strekninger gjennom det vakreste og mest varierte av norsk natur.

Vinternatt med nordlys på Bergsbotn utsiktsplattform, Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code.
Vinternatt med nordlys på Bergsbotn utsiktsplattform, Nasjonal turistveg Senja. Arkitekt: Code. Foto: Espen Bergersen
12. jan. 2023 - 14:38

Nyskapende arkitektur langs vegene i form av rasteplasser, utsiktsramper og servicebygg sammen med tankevekkende kunst inspirerer og begeistrer, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

Ny bok - Nasjonale turistveger, 2023. <i>Foto:  Jan Neste (Omslagsfoto bok</i>
Ny bok - Nasjonale turistveger, 2023. Foto:  Jan Neste (Omslagsfoto bok

Det startet i 1993 med en oppfordring fra Stortinget om å se nærmere på hvordan vei og landskap kunne benyttes for å styrke norsk reiseliv. 30 år senere er turistveiprosjektet en nasjonal attraksjon med internasjonal appell som bidrar til lønnsomhet i distriktene, står det i meldingen..

Nå presenterer Statens vegvesen og Forlaget Press nye Nasjonale turistveger som sjette generasjon turistveibok etter starten med Omveg i 2006. Siden forrige utgivelse i 2016 er 24 nye prosjekter blitt inkludert i boken. I tillegg presenteres 14 skisseprosjekter som vil bli ferdigstilt de nærmeste årene. Så godt som alt bildemateriell i boken er nytt.

I bokens artikler gir Jan Andresen, seksjonsleder for Nasjonale turistveger, en oversikt over historien fra 1993 og fram til i dag. Ketil Kiran, arkitekt og leder av Nasjonale turistvegers arkitekturråd diskuterer arkitektur for folket og eliten. Morten Kvamme, kunstner og leder av Nasjonale turistvegers kunstråd, skriver om kunst og naturlandskap, og bokens essay er skrevet av bil- og reisentusiasten Arne Hjeltnes.

Nasjonale turistveger er produsert av Forlaget Press i samarbeid med Statens vegvesen og Jan Neste Design. 

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.