En ny app skal hjelpe norske forretningsmenn på farten i Brasil til å forstå forretniningskulturen. (Bilde: Estaleiro Alianca/Ulstein)

ZIRIGUIDUM

Ny app skal hjelpe nordmenn i brasiliansk næringsliv

– Relasjoner betyr mer enn kontrakter.

Brasiliansk kultur byr på utfordringer for nordmenn som vil jobbe der.

Egen app

Lektor Hans Erik Bugge ved Universitetet i Stavanger har vært med på å utvikle kulturappen som skal bidra til bedre kjennskap til hva som gjør Brasil så annerledes fra Norge.

– Vi snakket blant annet med en bedrift som anbefalte innfødte brasilianere i ledende posisjoner, siden det kunne være problematisk for nordmenn å få gjennomslag for viktige saker på grunn av kulturforskjeller i bedriftsintern kommunikasjon. Det kan være vanskeligere for en norsk leder å nå frem med for eksempel gode rutiner for HMS, sier Bugge som har intervjuet en rekke personer i norske bedrifter i Brasil.

Med intervjuene og en rekke kulturteorier i bakhånd har han definert trekk som skaper problemer i kommunikasjon og lederstil. Relasjonsbygging er et av dem.

– I Norge betyr signerte kontrakter og avtaler veldig mye, mens i Brasil er det mest fokus på relasjoner og tillit man skaper når man gjør forretninger. De fleste vi intervjuet anbefalte å sette av god tid til relasjonsbygging og sosiale aktiviteter når man samarbeidet med Brasil, sier Bugge.

Brasil: Her trenger de 300.000 ingeniører

Ting tar tid

Bugge anbefaler også å innse at ting tar mye lengre tid enn man tror. Kommer noen senere på møte bør ikke man ta det personlig, men heller akseptere at folk har forskjellig oppfatning av tiden.

– Nordmenn er veldig klokkefokuserte og blir stresset hvis tidsfrister og avtaler ikke blir overholdt punktlig. Man bør være ydmyk og legge fra seg det norske ståstedet. I tillegg tar også byråkratiet i Brasil veldig lang tid.

Bugge sier at man ikke bør irritere seg og se på klokka om møtet varer utover det man hadde planlagt. Det er samarbeid og relasjoner som betyr mest.

Hans råd til dem som reiser til Brasil er å ta seg god tid til å lære kulturen.

Les også: – Lær deg kulturen først!

Liker klar kommunikasjon

Gillian Warner-Søderholm har gjort en studie i norsk ledelseskultur. Hun har intervjuet 710 norske ledere om hvordan de oppfatter forskjeller i forretningskultur og kommunikasjon i Norden.

Ifølge henne liker nordmenn direkte og klar kommunikasjonsform, men er ikke så opptatt av småprat. De har stor stolthet for kultur og tradisjoner.

Det er også vanlig i norsk forretningskultur å fremheve seg og skryte av tidligere erfaringer. Hun mener at det kan blir oppfattet som negativt.

Hennes forskning viser også at norsk lederstil  kjennetegnes av få hierarkiske forskjeller.

Les også: Derfor er det vanskelige å lede utlendinger

Rette seg mot de som er på farten

Kulturappen Ziriguidum! er et interaktivt opplæringsprogram og skal raskt hjelpe norske ansatte med kulturforståelse før de reiser til Brasil.

– Dette er et pilotprosjekt, hvor Brasil ble valgt fordi det er stor satsing her i Rogaland på å gjøre forretninger i Brasil. Også mange underleverandører ønsker å tilby sine tjenester i Brasil, til sine store norske kunder som for eksempel Aker Solutions og Statoil, sier redaktøren bak innholdet i appene, Helene Gram.

Hun mener at språk- og kulturkunnskap er alfa omega for å forstå og lykkes i det brasilianske forretningslivet.

– Vi valgte å utvikle innholdet som apper for nettbrett, fordi hovedmålgruppen er alltid på farten og har lite tid. Da passer det med å ha kulturkunnskapene tilgjengelige når som helst og hvor som helst.

Appene består av et magasin, ulike oppgaver og grunnleggende innføring i portugisisk. De er blitt utviklet i samarbeid med Innovasjon Norge i Rio de Janeiro, Universitet i Stavanger og NettOpp.

Les også:

– Norske ledere er altfor myke  

Nær halvparten som tar olje-relatert doktorgrad i Norge er utlendinger