DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Ny aktør har meldt seg på i kampen om driftskontrakten på riksveiene i Trondheim

DA-selskapet Winsnes/Ramlo/Brende har lagt inn pris.

(Illustrasjonsfoto)
(Illustrasjonsfoto) Foto: Frode Hansen
30. mars 2020 - 16:11

Driftskontrakt 9401 Trondheim 2020-2025 består av drøye 480 kilometer riksvei de første årene, og deretter noe mindre.

I dag var det tilbudsåpning for denne kontrakten. Disse fire hadde gitt tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Veidekke Industri 502.377.082
Winsnes/Ramlo/Brende DA 542.094.832
Mesta 612.129.063
Svevia Norge 634.118.850

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Winsnes Maskin og Transport på Støren har i dag nabokontrakten 5001 Gauldal fram til 2024. Nå har firmaet gått sammen med Ramlo Sandtak og Brende i et DA-foretak (delt ansvar) for å gi tilbud på Trondheimskontrakten.

– Vi har driften av E6 på Støren og nordover, og har en del ressurser til veidrift. Nå har vi sammen med de to andre lagt inn et tilbud hvor vi i så fall tenker å dekke hver vår del av Trondheimskontrakten, sier daglig leder Lisbeth Øyås i Winsnes til Veier24. Firmaene Ramlo og Brende holder til nærmere Trondheim.

Det er snakk om drift og vedlikehold av riksveier med tilhørende anlegg i disse kommunene i Trøndelag: Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Meråker, Levanger og Verdal.

Vegnettet ser slik ut:

Fra og med september 2020 til og med august 2023: 483 kilometer riksvei, hvorav 70 kilometer er tilhørende gang og sykkelvei.

De grønne strekningene er veiene i kontrakten til og med høsten 2023. <i>Skjermbilde:  Statens vegvesen</i>
De grønne strekningene er veiene i kontrakten til og med høsten 2023. Skjermbilde:  Statens vegvesen

De to neste årene er veilengden redusert til 449 kilometer, for da tas riksvei 70 med tilhørende gang- og sykkelvei ut av kontrakten.

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder fra august 2025.

Trafikken på vegnettet varierer fra rundt 100 til omkring 48.000 i ÅDT.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.