INDUSTRI

Nullutslippsferge døpes Ampere

Batterifergen døpes 23. oktober.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
15. sep. 2014 - 14:31

Ampere

  • Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge (E39 Lavik-Oppedal)
  • Verft: Fjellstrand
  • Eier: Norled
  • Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
  • Lengde: 80,8 meter
  • Bredde: 20,8 meter
  • Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
  • Kontroll og styringssystemer: Siemens
  • 10 tonn batterier – fra Corvus
  • Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
  • Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
  • Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
  • Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik – Oppedal på E39
  • Hastighet: 10–12 knop
  • Overfart: 20 minutter
  • 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid – ca. 30 sekunder på oppkobling

Næringsminister Monica Mæland skal døpe ZeroCat-fergen torsdag 23. oktober ved byggeverftet Fjellstrand i Hardangerfjorden.

Norled overtar fergen 17. oktober og begynner testing, innkjøring og opplæring av mannskap.

Les også: Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Navnekonkurranse

Navnet «Ampere» er valgt av Norled etter en navnekonkurranse som ble utlyst blant annet på Facebook. Ampere er den internasjonale måleenheten for strømstyrke.

Navnet på måleenheten stammer fra den franske fysikeren og matematikeren André-Marie Ampère (1775-1836). Ampère utviklet det teoretiske grunnlaget som gjorde det mulig å forstå, beskrive og anvende elektromagnetisme.

Entusiasme: Statssekretær Dilek Ayhan (t.h.) jubler sammen med Edmund Tolo fra Fjellstrand over at ZeroCat-fergen er kåret til Ship of the Year 2014.
Entusiasme: Statssekretær Dilek Ayhan (t.h.) jubler sammen med Edmund Tolo fra Fjellstrand over at ZeroCat-fergen er kåret til Ship of the Year 2014.

Først og størst

Batterifergen til Norled blir verdens første nullutslippsferge i sitt slag med en bilkapasitet på 120 og passasjerplass for 360. Den skal fra 1. januar trafikkere E39-sambandet Lavik-Oppedal i Sogn og Fjordane.

Overfarten tar cirka 20 minutter. Ferge skal hurtiglade i 10 minutter ved hvert anløp. Fullading skjer om natta.

Prisbelønnet før dåp

Fergen ble kåret til Ship of the Year 2014 under SMM, verdens største shippingmesse, i Hamburg i forrige uke.

Prisen deles hvert år ut av Skipsrevyen og deles ut alternerende på SMM og Nor-Shipping.

Les også:

Volvo-bussen lader automatisk ved endestasjonene  

Statssekretær med ingeniør-bakgrunn roser batterifergen

Stortinget kan stanse Kværner-salg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.