Samferdsel

Norske togpassasjerer kan årlig gå glipp av 100 millioner kroner i refusjonskrav

Dersom toget ditt er forsinket eller innstilt, kan det utløse krav for refusjon. Forbrukerrådet anslår at passasjerer går glipp av rundt 100 millioner kroner i året.

Mange togpassasjerer ber ikke om refusjon når toget er forsinket.
Mange togpassasjerer ber ikke om refusjon når toget er forsinket. Foto: Arash A. Nejad
11. nov. 2024 - 10:38

– Togpassasjerer har rett på både alternativ transport og prisavslag på billetten hvis toget er forsinket eller innstilt. Samtidig er det de færreste som ber om refusjon når toget ikke går som det skal, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

De har utviklet en «togkalkulator», som regner ut hva du har krav på dersom toget ditt ikke går som det skal.

– Etter våre beregninger kan norske togpassasjerer gå glipp av opptil 100 millioner kroner årlig i refusjoner, sier Iversen.

Slik så Flytoget ut før det ble satt i drift i 1998. Om fem år kan det være slutt for togmodellen. Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet 8. oktober 1998.
Les også:

Norges mest pålitelige tog tas ut av drift ti år tidligere enn planlagt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.