Samferdsel

Norske togpassasjerer kan årlig gå glipp av 100 millioner kroner i refusjonskrav

Dersom toget ditt er forsinket eller innstilt, kan det utløse krav for refusjon. Forbrukerrådet anslår at passasjerer går glipp av rundt 100 millioner kroner i året.

Mange togpassasjerer ber ikke om refusjon når toget er forsinket.
Mange togpassasjerer ber ikke om refusjon når toget er forsinket. Foto Arash A. Nejad
11. nov. 2024 - 10:38

– Togpassasjerer har rett på både alternativ transport og prisavslag på billetten hvis toget er forsinket eller innstilt. Samtidig er det de færreste som ber om refusjon når toget ikke går som det skal, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

De har utviklet en «togkalkulator», som regner ut hva du har krav på dersom toget ditt ikke går som det skal.

– Etter våre beregninger kan norske togpassasjerer gå glipp av opptil 100 millioner kroner årlig i refusjoner, sier Iversen.

Bildene er fra lasteskipet Sister 12, der mannskapet sier at de ikke har fått betalt på ett år. Stadig flere sjøfolk opplever at lønnen uteblir, og at de plutselig er strandet på et skip langt borte fra familie og hjemland.
Les også:

Stadig flere sjøfolk strandet på gamle båter

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.