Solcellespesialisten, Otovo, Fusen, Solel

Norske solcelle-leverandører opplever voldsom vekst - turbogründer satser i Sverige

Solcellespesialisten trenger inn i det svenske markedet - mindre aktører snuser på sammenslåing.

Flere norske solcelle-selskaper vokser.
Flere norske solcelle-selskaper vokser.

Solcellespesialisten trenger inn i det svenske markedet - mindre aktører snuser på sammenslåing.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Innen januar 2019 vil sivilingeniør Carl Christian Strømberg AS, også kjent som Solcellespesialisten, etablere seg i Sverige - i et langt større og mer modent marked for solenergi enn det norske.

– Dette er en geskjeft for å holde våre 45 installatører i aktivitet gjennom vinteren, sier Carl C. Strømberg.

Han er gründeren bak selskapet som har hatt en eventyrlig vekst siden starten, og en av flere sol-leverandører som opplever kraftig vekst i et marked som har eksplodert de siste fire årene (se kartlegging av de største aktørene lengre ned).

Siden 2014 har Solcellespesialisten økt omsetningen fra under to millioner kroner, til over 45 millioner kroner. Det blir en omsetningsvekst på solide 2289 prosent (se graf nedenfor).

Strømberg mener det er realistisk å starte montering i Sør-Sverige fra januar av. Her er snømengden minimal gjennom året.

– Når det er snakk om en slik skala, er vi nødt til å enten etablere et lokalt firma i Sverige, eller inngå partnerskap med svenske montører, sier gründeren, som nå har tatt et steg tilbake og fått tittelen teknisk leder.

Manglende godkjenning intet hinder

Solcellespesialisten venter på endelig godkjenning fra svenske myndigheter. Ifølge Strømberg er det usikkert om de vil få godkjenning i tide til planlagt oppstart, men det skal ikke være et hinder.

– Til å begynne med kan vi montere med norsk godkjenning, så lenge det ikke er på permanent basis og vi reiser til og fra Sverige for å montere. Selv med reisekostnadene kan vi matche svenske priser, sier Strømberg.

I august trådte Cecilie Jonassen - som har lang erfaring i Norske Skog - inn som daglig leder i selskapet. Hun forklarer at kjernen i sverigesatsingen er en rammeavtale med JM Bygg. 

Selskapet er boligleverandør til nybygg, og opererer i både Norge og Sverige.

– Den store utfordringen ved å satse i et annet land, er lokalkunnskap. JM Bygg er en solid partner som gjør at vi er trygge på at vi har kompetansen som trengs. Det er en del forskjeller mellom Norge og Sverige, blant annet når det gjelder hva slags solcelleutstyr en foretrekker, sier Jonassen.

Solcellespesialisten leverer også til Otovo, som opererer i Sverige. I tillegg er de medlem av nettverket Ecoinside2, som består av 37 organisasjoner i Oslo, Akershus, Hedmark, Dalarna og Värmland. Prosjektet er å fremme innovasjon og sørge for nye grønne arbeidsplasser i Indre Skandinavia.

Dette er en del av EUs Interreg Sverige-Norge-program og finansieres både av EU og de involverte kommunene og regionene.

– Det er godt å ha flere å sparre med, sier Jonassen.

Utvider i Norge samtidig

I første omgang skal solcelleinstallatørene reise over grensen for enkeltprosjekter.

– Vi skal teste om vi klarer å levere til større anlegg etterhvert, og på sikt få en fast base på vestkysten i nærheten av hovedkontoret vårt i Fredrikstad, sier Jonassen.

Selskapet har altså hatt en kolossal vekst. Det vokste frem på Hvaler og i Fredrikstad fra 2005 til 2013. I 2019 skal selskapet ha baser i Fredrikstad, Drammen, Hamar, Trondheim, Bergen, på Sørlandet, og muligens i Sverige.

– Selskapet har klart å bygge opp et fagmiljø vi er veldig stolte av. Nå må vi komme oss videre fra det litt ubeleilige mellomsjiktet vi befinner oss i, sier Jonassen.

Hun forklarer:

– Enten bør en ligge på mellom 10 og 15 ansatte, eller så må man gjøre et realt byks. Vi ligger på 40-60 ansatte, og satsingen nå handler delvis om å komme opp på et høyere nivå for å ta unna det som trengs av administrative kostander.

Som en del av satsingen røper Jonassen at det trolig også blir flere prosjekter i Stavanger fremover. 

– Lett å holde styr på markedet

Forøvrig er det god driv i det norske montørmarkedet for tiden. I september var importveksten på solceller 15 prosent, ifølge Strømberg.

– Fordelene med denne vekstraten sammenlignet med to- og tredoblingen vi har sett i Danmark og Sverige er at den er jevn. Det er lett å holde styr på markedet, og vi får ikke kvalitetsproblemer med installasjonene, sier han.

Selskapet startet med å levere primært til privatbygg, men nå står solcellekontrakter til næringsbygg for halvparten av omsetningen - og de tar markedsandeler.

– Frem til september i år vokste det norske solcellemarkedet med fem prosent, mens vi har vokst med 35 prosent, sier Jonassen.

Hun forventer en omsetning i år på 70 millioner. Neste år budsjetterer de for 100 millioner, og i 2022 estimerer Jonassen en omsetning på 350 millioner kroner.

Leverandørmarkedet vokste for alvor frem i 2015

Ifølge tall fra Mulitconsult ble det i 2017 installert solkraftanlegg med en kapasitet på til sammen 18 MWp i Norge. De siste fire årene er den samlede kapasiteten firedoblet, og lå på nær 45 MWp i fjor. I forbindelse med dette har det vokst frem en helt ny leverandørnæring i Norge.

KWp og MWp

Kilowatt/megawatt-peak (KWp/MWp) betyr merkeeffekt, effektkapasitet ved standard testforhold (STC).

Den største veksten i 2017 var på næringsbygg, med store byggherrer som Oslo kommune, Asko og Obos i førersetet, skriver Multiconsult.

Solcellespesialisten er langt fra den eneste som har fått kjenne på veksten.

Norges største leverandør til industribygg, Solenergi Fusen, har økt omsetningen fra i underkant av 270.000 kroner i 2012 til over 97,6 millioner kroner i 2017.

Selskapet, hvor gründer Thor Christian Tuv jobbet i flere år uten lønn, har hatt det desidert største bykset i omsetning blant solcelleleverandørene i Norge. I 2016 økte de omsetningen med nær 66 millioner kroner fra året før (se graf under).

I likhet med Solcellespesialisten har Fusen til gode å gå med underskudd. Driftsoverskuddet endte på i overkant av 4,3 millioner kroner i fjor. De er imidlertid ikke udelt positive til utviklingen i 2018.

Foreløpig ønsker de ikke gå ut med tall, men Tuv forteller at de største bedriftskundene har uteblitt i år. De har ikke sett noe til store enkeltprosjekter av typen selskapet utførte i 2016 og 2017.  Samtidig har privatmarkedet økt kraftig.

– Vi forventer at totalmarkedet har økt også i år, men ikke med så mye, sier Tuv. 

Otovo Solar, som startet med å selge solcellepaneler over nett i Norge i 2016, omsatte for 42 millioner kroner i fjor. Underskuddet ble på 13 millioner kroner.

Per i dag er Otovo størst på leveranser til privatboliger. De er allerede aktive i Sverige, og har planer om å satse i Tyskland. Hverken Fusen eller Otovo har imidlertid egne montører, slik som Solcellespesialisten.

Daglig leder og medgründer i Otovo, Andreas Torsheim, uttalte til Hegnar.no i september at han tror selskapet passerer 80 millioner kroner i omsetning i 2018.

På sikt har selskapet et mål om 5000 nye solpanel-kunder i året. I starten av september passerte de 1000 installasjoner - med positiv bruttomargin.

I rykk og napp

Oslobaserte Solel har omtrent doblet inntektene hvert år siden de begynte å tjene penger i 2015. Gründeren Per Urdahl mener markedet totalt sett har en solid økning også i 2018, men påpeker at det går litt i rykk og napp for mindre leverandører slik som han selv.

Les også

– I fjor hadde vi et kjempeprosjekt på kjøpesenteret CC Vest på Lilleaker som sto for rundt fem millioner av omsetningen det året. Nå ser det ut som en del prosjekter blir skjøvet til 2019, og vi ender nok opp med en omsetning på 7-8 millioner, sier Urdahl.

I 2018 blir markedet fremdeles i stor grad styrt av kommunale prosjekter. Samtidig opplever sol-leverandøren at næringslivet nå hiver seg på, og leietakere etterspør bygg med en god miljø- og energiprofil.

– Antall aktører øker i takt med markedet, og fremover vil vi trolig se både konsolideringer og økt spesialisering for å kunne henge med, sier Urdahl.

Konsolideringens tid nærmer seg

Prosjektene er blitt mer omfattende, og kravene om garantier og soliditet fra kjøpers side vil bli trolig bli større når markedet vokser, mener gründeren. For et lite selskap er det krevende.

– Enten må en tas inn i varmen av et større selskap, eller så må man levere langt mer komplekse tjenester enn å «hive solceller på et tak» - for det vil alltid noen andre kunne levere billigere, sier Urdahl.

Tross utfordringer beskriver han utviklingen i markedet som veldig gøy.

– At næringsaktører innen eiendom nå mener at å bygge miljøvennlig øker konkurransekraften er fantastisk flott. Man kan diskutere frem og tilbake om solenergi er lønnsomt. Men svaret er utvilsomt ja når du legger til flere momenter enn selve strømprisen, og tar med alle de positive ringvirkningene for samfunnet.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå