ENERGI

Norske aktører reagerer på Equinors riggvalg

Equinors leverandørvalg av flyterigger til norsk sokkel har fått i riggnæringen til å reagere, ifølge Dagens Næringsliv.

Equinor har valgt kinesiske, statseide Cosl som storleverandør av flyterigger til norsk sokkel. Bildet er fra en tidligere anledning.
Equinor har valgt kinesiske, statseide Cosl som storleverandør av flyterigger til norsk sokkel. Bildet er fra en tidligere anledning. Foto: Petroleumstilsynet
20. sep. 2023 - 09:38

Energigiganten Equinor har den siste tiden inngått store kontrakter med det kinesiske, statseide selskapet Cosl for leie av flyterigger, to av dem alene og én sammen med oljeselskapet Vår Energi. I tillegg skal enda en kinesisk rigg være på vei til norsk sokkel, ifølge markedskilder, skriver Dagens Næringsliv. 

Denne type flyterigger brukes blant annet til leting etter olje og gass og til klargjøring av produksjonsbrønner.

På Facebook har Bjørnar Iversen, toppsjef i riggselskapet Dolphin Drilling, gitt klart uttrykk for hva han mener om Equinors valg. 

– Etter disse tildelingene har vi fem kinesisk statseide rigger som borer på norsk sokkel av totalt 13 flyterigger, skriver Iversen blant annet.

Riggsjefen sier til avisen at han er sjokkert over at Equinor ikke har et strategisk perspektiv, og han mener Equinor burde tatt hensyn til en endret sikkerhetspolitisk situasjon og peker blant annet på spenningen rundt Taiwan. 

Får støtte

Iversen tapte konkurransen om riggkontraktene til Equinor, men overfor DN avviser han at kritikken kommer i kjølvannet av tapte kontrakter for hans selskap.

– Dette er en sak som diskuteres bredt i bransjen. Men noen tør ikke si så mye når de jobber for Equinor. Jeg mener det er viktig å påpeke dette slik at en kan lære av det, sier Iversen.

Også Roger Simmenes, toppsjef i Island Drilling, kjempet om kontrakten og tapte. Simmenes støtter Iversens kritikk av Equinor.

Grundig prosess

Ifølge Equinor ble selskapet i siste anbudsprosess tildelt totalt 16 rigger fra ulike selskaper. Energigiganten mener at selskapet har gjennomført en grundig prosess, der også strategiske vurderinger er foretatt. 

 – Våre tilbydere blir evaluert på bakgrunn av en totalvurdering, der både kommersielle, tekniske og strategiske kriterier vektlegges. Vi kan ikke fravike prinsippene om en rettferdig, transparent og ryddig anskaffelsesprosess. Vi har gjennomført aktsomhetsvurderinger (IDD – Integrity Due Dilligence) i forbindelse med rigganskaffelsen og vurdert våre tilbydere nøye. I våre kontrakter har vi mekanismer som regulerer tiltak dersom vi kommer i en situasjon med uforutsette forhold som kan påvirke våre aktiviteter, skriver pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i Equinor til DN.

Et Sikorsky S-92 fra Bristow står klart til avgang fra riggen Maersk Interceptor. Bildet er fra 2015.
Les også

Bekymring: – Vi har etterlyst en plan B

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.