E18 vestkorridoren

Norsk, spansk og italiensk entreprenør vil bygge første del av E18 Vestkorridoren

Tre entreprenører ønsker å bli prekvalifisert for entreprisen Strand-Ramstadsletta.

Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta.
Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
14. jan. 2021 - 14:05

Et norsk, et spansk og et italiensk entreprenørselskap har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta. Entreprisen en del av E18 Vestkorridoren.

De tre entreprenørselskapene som ønsker å delta er:

  • Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (italia)
  • Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania)
  • Skanska Norge
E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
Les også:

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner

Tre vil bli invitert til å delta i forhandling

Den utlyste entreprisen har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner og er den første hovedentreprisen på E18 Vestkorridoren. Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise. Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen vil, basert på denne velge ut tre leverandører som inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger.

– Vi er fornøyd med at vi har fått tre interessenter, og vi starter nå omgående arbeider med å sjekke referanser og dokumentasjon. Dersom alle de tre entreprenørene som har meldt interesse innen fristen oppfyller kvalifikasjonskravene, vil vi invitere alle tre til å gi gi tilbud og delta i forhandlinger, sier prosjektleder Tom Hedalen i en pressemelding.

Planen er at endelig kontrakt skrives med entreprenør rundt årsskiftet 2021/2022. Selve anleggsarbeidene skal være ferdig innen 2028.

Etappe 2 av E18 Vestkorridoren var planlagt fra Ramstadsletta i øst til Nesbru i vest.
Les også:

Stenger pengekrana: Full stopp for E18-utbyggingen

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

89 meter lange Vækerøveien bru går over E18 vest i Oslo. Betongen skal rehabiliteres i 2025.
Les også:

Må ruste opp 21 bruer – varsler kø-problemer

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

Northern Pioneer skal frakte CO2 til Northern Lights i Øygarden.
Les også:

Norges største klima­satsing noensinne

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.