E18 VESTKORRIDOREN

Norsk, spansk og italiensk entreprenør vil bygge første del av E18 Vestkorridoren

Tre entreprenører ønsker å bli prekvalifisert for entreprisen Strand-Ramstadsletta.

Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta.
Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta. Illustrasjon: Statens vegvesen
14. jan. 2021 - 14:05

Et norsk, et spansk og et italiensk entreprenørselskap har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta. Entreprisen en del av E18 Vestkorridoren.

De tre entreprenørselskapene som ønsker å delta er:

  • Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (italia)
  • Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania)
  • Skanska Norge
Flisa bru må gjennom nye kontrollberegninger, før Innlandet fylke kan avgjøre den videre skjebnen for brua.
Les også

Stengt på grunn av Tretten bru: Nå risikerer de å måtte rive den 20 år gamle trebrua

Tre vil bli invitert til å delta i forhandling

Den utlyste entreprisen har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner og er den første hovedentreprisen på E18 Vestkorridoren. Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise. Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen vil, basert på denne velge ut tre leverandører som inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger.

– Vi er fornøyd med at vi har fått tre interessenter, og vi starter nå omgående arbeider med å sjekke referanser og dokumentasjon. Dersom alle de tre entreprenørene som har meldt interesse innen fristen oppfyller kvalifikasjonskravene, vil vi invitere alle tre til å gi gi tilbud og delta i forhandlinger, sier prosjektleder Tom Hedalen i en pressemelding.

Planen er at endelig kontrakt skrives med entreprenør rundt årsskiftet 2021/2022. Selve anleggsarbeidene skal være ferdig innen 2028.

Flere personer ble skadd da en ambulanse fikk sleng og havnet på taket i midtrabatten på E18 ved Holmestrand i fjor.
Les også

Ambulanse havnet på taket på E18: Hadde nylig skiftet dekk – likevel var de nedslitte

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

Statsminister Jonas Gahr Støre og energiminister Terje Aasland koste seg med svele da havvind-lisensene ble utlyst. Nå er det klart at fem selskaper kan delta i auksjonen i mars, og Aasland sier han forventer at de kvalifiserte aktørene deltar.
Les også

Venter havvind-deltakelse – men aktørene er ordknappe

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.