Elektriske fly? Virkelig? Som utvikles i Norge?
Jo da, de kommer. Først i de mindre utgavene. Og norske Elfly Group er et av selskapene som satser innen denne nisjen. Selskapet utvikler relativt små fly til bruk i regionene. Derfor satser de også på såkalte «båtfly», som kan bruke vannet som rullebane. Det eliminerer behovet for utbygging av flyplasser. Når det er sagt, har flyskrogene også landingshjul, slik at regulære rullebaner også kan brukes.
Mange bruksområder
I denne episoden av podkasten Teknisk Sett, snakker vi med Chief Technology Officer, Tomas Brødreskift i nettopp Elfly Group. Tomas & Co satser på å utvikle elektriske fly for kysttrafikk. Modellen de utvikler heter Neomi og ble presentert for et stort knippe interesserte og forretningsforbindelser i en hangar på Torp flyplass Vestfold før sommeren.
I motsetning til sjøfly med pongtonger, er Neomi et fly med «båtskrog». Kapasiteten er ni passasjerer i tillegg til to i cockpit. Flyet kan imidlertid konfigureres etter behov, som ambulansefly, prioritering av frakt eller andre ønsker.
Kunder fra hele verden
Det er imponerende nok at et norsk selskap har ambisjoner om å utvikle en helt ny elektrisk flytype. Når de nå i tillegg kan vise til intensjonsavtaler med internasjonale operatører, fremstår det nærmest eventyrlig, Blant interessenter og avtalepartnere er allerede danske Nordic Seaplanes, som også opererer på Maldivene.

Initiativtaker og daglig leder for satsingen, Eric Lithun, var i sommer også i Kambodsja og signerte en avtale med Vet Airways om leveranse av fem fly. Totalt har nå Elfly Group såkalte «soft orders» for 52 fly til en verdi av 550 millioner dollar.
Bygget eget fly
At nettopp Brødreskift er teknologiansvarlig i denne unike norske satsingen er ikke tilfeldig. Han har i årevis vært opptatt av nettopp luftfart. Og har da også selv bygget sitt eget fly. Erfaringene og opp- og nedturene fra denne erfaringen tar han med seg inn i det ambisiøse prosjektet han nå jobber med.



Blant alle variable i et slikt prosjekt snakker han om fokus på effektivitet og hvordan Noemi-modellen (NO Emission) skal kunne brukes praktisk både her hjemme og internasjonalt. Ikke minst er satsingen på båtskrog fremfor flottører viktig, i og med at det bedrer både energiforbruk og operasjonell effektivitet. I tillegg kommer variable som belastningen fra bølger, korrosjon fra saltvann og batterienes strategiske plassering i flyskroget.
I ukens podkast får du høre mer om hva Brødreskift & Co har gjennomført, og om hva som gjenstår, før første flytur planlegges gjennomført i 2027.

En bemerkelsesverdig rekord








