EU-prosjektet Ship-aH2oy har som ambisjon å utvikle LOHC (liquid organic hydrogen carrier) som drivstoff til havgående skip.
De tyske samarbeidspartnerne har utviklet løsninger for å mette en olje med hydrogen. Om bord i skipet kan hydrogenet tappes fra oljen og brukes for framdrift.
EU-prosjektet skal etter planen utvikle en standardmodul som kan gi opptil 1 MW kontinuerlig effekt. De skal videre undersøke om dette kan oppskaleres til 3 MW. Med en eller flere slike moduler kan større skip seile utslippsfritt, heter det i en pressemelding.
LOHC anses som tryggere enn trykksatt og flytende hydrogen.
Havvindskip
De norske partnerne Østensjø rederi og Edda Wind er blant 17 partnere som får 160 millioner kroner gjennom prosjektet. Pengene skal fordeles over fem år.
Rederiene har tidligere fått 25,5 millioner kroner i støtte fra Enova til formålet.
TU var om bord i Edda Winds første havvindskip Edda Breeze i september i fjor. I skipet har de satt av plass til LOHC-teknologien, men inntil teknologien er utviklet bruker de plassen som bordtennishall.
Dette er første skip med «firehjulstrekk»