Norskutviklet radonsensor

Norsk radonmåler slo an i Las Vegas

Først målte de radon, så kom temperatur og fuktighet. Snart vil de måle det meste av klimafarene innendørs.

Slo an: Øyvind Birkenes har fått 4000 bestillinger på Airthings nye multisensor siden de viste den frem på CES-messen i januar,
Slo an: Øyvind Birkenes har fått 4000 bestillinger på Airthings nye multisensor siden de viste den frem på CES-messen i januar,
EKSTRA

Først målte de radon, så kom temperatur og fuktighet. Snart vil de måle det meste av klimafarene innendørs.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Etter at norske Airthings viste frem sin nye radonsensor på CES i Las Vegas i januar har det ikke stått stille på nettsiden deres.

På tross av at den nye sensoren ikke kan leveres ennå har de fått over 4000 bestillinger.

Best av alt er at det ikke har gått ut over salget av Corentium Home radonmåleren,  som de har solgt i flere år.

– Jeg tror året blir vesentlig bedre enn det vi håpet på. Vi trodde vi ville nå en omsetning på 50 millioner kroner, men den blir nok 60 millioner. Vi har måttet endre produksjonsplanene i forhold til det vi planla. I tiden etter CES har trafikken på hjemmesiden vår firedoblet seg og den har holdt seg høy, sier administrerende direktør i Airthings, Øyvind Birkenes.

– Nordmenn mer oppmerksomme på radon

Radonvisning: Appen viser hvordan hvordan radonnivået utvikler seg over uka og hvor det ligger over grenseverdiene,
Radonvisning: Appen viser hvordan hvordan radonnivået utvikler seg over uka og hvor det ligger over grenseverdiene,

Neste år håper de på å runde 100 millioner kroner i omsetning. Markedet er nesten ubegrenset slik som de ser det og de har en teknologisk ledelse som de har tenkt å holde fast i.

Airthings er ikke alene om å måle radon, men ifølge Birkenes er de langt større enn konkurrentene, har lenger erfaring, og en mer avansert løsning enn noen av dem.

Dagens sensor produseres i Norge. Den nye er utviklet i Norge, men vil bli produsert i Tunis i en fabrikk som er klassifisert som innenfor EU. I tillegg til at både prisen og kvaliteten er bedre enn det de ville ha oppnådd i Kina, er fabrikken er lettere tilgjengelig.

– Det største markedet er USA, men nordmenn er mer oppmerksom på radonfaren enn der borte og pro capita selger vi ti ganger mer i hjemmemarkedet. Den store utfordringen er oppmerksomhet. Radongass er mer farlig enn folk tror og hvis de ble klar over det ville vi solgt langt mer.

Gjør mer enn å måle radon

Birkenes tror den nye radonsensoren vil få mer fart i salget. Ikke minst fordi den kan gjøre mer enn å måle radon. Den har også innebygde sensorer for temperatur og fuktighet. Den kommuniserer med en app på mobilen og sender data via den til nettskyen som gjør at kunden kan hente ut måleverdier over tid.

– Det er ikke nok å nok å måle øyeblikksverdier på radonkonsentrasjonen. Nivået varierer hele tiden, og et høyt nivå betyr ikke nødvendigvis at det er farlig. Det blir farlig først når gjennomsnittsverdiene ligger langt over grenseverdiene over tid. Det kan vi få frem i den nye appen vi har utviklet. Den kan også gi brukerne råd om hva de skal gjøre. De færreste er temmelig rådville når de har høye verdier, men det er alltid mulig å gjøre noe med det, sier han.

Radonkonsentrasjonen er oftest verst om vinteren. De lekker det mer luft inn i huset fra undergrunnen.

Men det er ikke bare berggrunnen under huset som avgir radon. Gassen kan komme fra steinmaterialer som brukes i grunnmurer og hele hus. I Florida, hvor hus har stått på grunn uten radonproblemer, har de opplevd høye verdier som ble forårsaket av steinplater som var brukt på kjøkken.

Pålegges målinger

I EU kommer det nå et nytt direktiv som pålegger alle arbeidsplasser, skoler og barnehager å måle radonnivået. Det har Airthings tenkt å utnytte og de utvikler en egen sensor til dette formålet.

– Etter CES har vi fått mange henvendelser fra selskapet i USA som jobber med alarmsystemer og byggstyring. Dette kan blir et stor markedet for oss etter hvert, sier han.

Oppmerksomheten på innemiljø er økende. og Airthings ønsker å utvikle sensorer som kan måle flere gasser.

– På sikt kan det bli aktuelt å bygge inn sensorer for CO og CO2, VOC - flyktige organiske forbindelser og kanskje også partikler. Utfordringen er å ikke skremme vanlige forbrukere. Vi kan ikke rope ulv hele tiden. Derfor er det viktig å lage tjenester som filtrerer ut relevante varsler og gir gode råd til folk. Når vi kan analysere mange ulike miljøparametere i nettskyen kan vi skjule kompleksiteten og likevel gi gode og enkle råd til folk, sier Birkenes.

Legger lanseringer til messen

Nordic Semiconductor har vært på CES i en årrekke og kjemper kampen om nye kunder fra en skikkelig salgsborg med god utsikt fra tårnet.
Nordic Semiconductor har vært på CES i en årrekke og kjemper kampen om nye kunder fra en skikkelig salgsborg med god utsikt fra tårnet. Foto: Odd Richard Valmot

Nordic Semiconductor er en av de norske selskapene med lang erfaring fra CES. De har hatt stand der de siste fem årene.

– Vi satser mye på denne messen, som sammen med Embedded World er aller viktigst for oss. Typisk begynner vi å jobbe tre måneder før vi drar med en stor delegasjon. Dette omfatter markedsføring, salg og teknisk i den forstand at vi planlegger produktlanseringer til messen. I år hadde vi et fantastisk utbytte av å være til stede i Las Vegas, sier direktør for strategi og investorrelasjoner, Thomas Embla Bonnerud.

Han forteller at selv om de hadde den største standen noen gang, med over to etasjer og tre møterom, ble den i snaueste laget. Møterommene var opptatt hele tiden i de fem dagene messen varte og de måtte ha kundemøter i trappen.

 – Det viktige med CES er at de aller fleste som betyr noe for oss fra hele verden er her. Her treffer vi folk både fra Nord-Amerika, Asia og Europa. Det er sjelden møtene gir direkte ordre. Det som betyr noe er alle de nye kundekontaktene og alle de viktige beslutningstakerne vi har møter med, sier han.

Bonnerud tror at betydningen til CES vil fortsette å øke. Det som før var en forbrukermesse er blitt langt viktigere for industrien og leverandørene rundt. 

Hadde med 21 ansatte til CES

Opera Software AS har vært på CES i 12 år. Det tidligere datterselskapet Opera TV, som utvikler mellomvare til TV-er og dekoderbokser har vært der i seks år.

Mens Opera Software AS ble solgt til Kina i fjor, ble 70 prosent av Opera TV solgt til et amerikansk mediainvesteringsselskap.

– For oss er CES og IBC de store messene hvert år. Alle som driver med infrastruktur rundt dingser er på CES. Vi er her for å treffe både eksisterende kunder og potensielle kunder, og de er det flust av på CES. Bare for to år siden var det lettere å få toppsjefene i selskapene i tale i Las Vegas enn når vi dro til Japan og Korea. Det er ikke like lett i dag og det skyldes nok innskrenkinger i selskapene, men det mangler ikke på aktivitet likevel. Vi hadde over 50 planlagte møter i dagene messen pågikk og en god del som ikke var avtalt på forhånd, sier produktdirektør i Opera TV AS, Frode Hernes.

Han understreker at det ikke bare er å pakke kofferten og dra over. De aller fleste møter må forberedes og avtales på forhånd. Selv hadde de 21 ansatte på CES i løpet av dagene messen pågikk.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå