STORE DRONER: Skeldar V-200 som opereres av Nordic Unmanned.
STORE DRONER: Skeldar V-200 som opereres av Nordic Unmanned. (Foto: Nordic Unmanned)

NORDIC UNMANNED

Norsk droneselskap skal overvåke Europas kyster

Nordic Unmanned dobler antall ansatte etter to storkontrakter.

Det norske droneselskapet Nordic Unmanned har sammen med skandinaviske samarbeidspartnere landet en storkontrakt med det europeiske sjøsikkerhetsbyrået EMSA (European Maritime Safety Agency). Kontrakten har en ramme på 136 millioner kroner, og hovedoppdraget er å kontrollere svolvelutslipp fra fartøyer i europeiske farvann. Dronene kan også bli brukt til generell kystovervåkning ved spesielle hendelser.

Skandinavisk samarbeid

Oppdraget er et samarbeid mellom flere skandinaviske aktører. Dronene er fra svensk-sveitsiske UMS Skeldar, av typen Skeldar V-200. Sensorene er fra danske Explicit, mens Norut i Tromsø stiller med programvare for streaming. Nordic Unmanned skal operere dronene.

Det vil være fire Skeldar-droner i drift og beredskap for medlemsland i EU og EØS. Det betyr at dronene i prinsippet også kan operere i norske farvann. 

Det vil være opp til EMSA å avgjøre hvilke medlemsland som til enhver tid skal benytte tjenesten, som vil være gratis for landene. I Norge er det Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Kystvakten som eventuelt kan ta dette i bruk, skriver nettstedet til bransjeorganisasjonen UAS Norway.

Flyr i røyken

FORNØYD: Knut Roar Wiig i Nordic Unmanned. Foto: Nordic Unmanned

Dronene opererer ved å fly i røyken bak skip som går langs kysten, og ved hjelp av en spesialsniffer fra Explicit kan de måle og beregne svolvelutslippene. Dronene kan operere 50 kilometer fra basen på land.

– For oss i Nordic Unmanned betyr denne kontrakten en dramatisk økning i omsetning, og vi dobler antall ansatte fra 10 til 20, sier CEO Knut Roar Wiig i Nordic Unmanned til Teknisk Ukeblad.

I tillegg til kontrakten med utslippsovervåking har EMSA og Nordic Unmanned også inngått en kontrakt om oljevern-overvåking, maritim overvåking og grenseovervåking. Den skal utføres ved hjelp av mer enn 10 Indago2 quadkopter-droner fra Lockheed Martin.

Disse dronene vil i motsetning til Skeldar-dronene operere fra skip, forteller Wiig

I første omgang vil de være stasjonert på EMSAs beredskapsskip for å bidra i oppdrag med å overvåke oljeutslipp. Senere kan de bli plassert ut også på andre fartøyer.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå