Utbyggingen av ny riksvei 555 med bru over mellom Sotra og fastlandet vest for Bergen, blir den største veikontrakten hittil i Norge, og arbeidet med kontraktsgrunnlaget nærmer seg nå slutten. Det er nå klart at konkurransen om å få bygge kjempeprosjektet kommer til å bli lyst ut i Doffon og TED før jul, opplyser Vegvesenet.
![Arve Tjønn Rinde tiltrådte som prosjektleder for Sotrasambandet 1. september i år <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2505/2505935/Arve%2520Tjonn%2520Rinde%2520.jpg)
– I første omgang gjennomfører vi en prekvalifisering der vi skal velge tre potensielle OPS-selskap. Planen er å kunne annonsere de tre aktuelle selskapene før sommeren 2020. Deretter blir det dialog- og tilbudsfase, der de aktuelle OPS-selskapene skal forstå prosjektet, utføre nødvendige grunnboringer, befaringer, starte prosjektering og planlegge prosjektet, sier Vegvesenets prosjektleder Arve Tjønn Rinde i en pressemelding.
![Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle, Katrine Sælensminde Erstad.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834815/Katrine%2520Salensminde%2520Erstad.jpg)
Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først
Første befaring i januar
For at aktuelle leverandører skal forstå omfanget og kompleksiteten i prosjektet kommer Statens vegvesen til å inviterer til et informasjonsmøte og befaring allerede i januar 2020.
Endelig kontrakt vil bli signert høsten 2021.
Gigantprosjektet har en prislapp på 17 milliarder kroner, inklusive drift og finansiering over 20 år. Selve byggingen er imidlertid anslått å koste 10 milliarder kroner.
Det er så store summer at norske selskaper i praksis er utestengt fra å bygge og drive prosjektet, mener Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening. Foreningen gikk i oktober ut med sin bekymring over at dimensjonene på veiprosjektet var for store for norske entreprenører.
Entreprenørene må nemlig selv finansiere utbyggingen, siden midlene som er satt av i Nasjonal transportplan, først blir utbetalt når byggingen er ferdig. Det betyr at risikoen blir skyhøy og for stor for det norske markedet, mener Sandnes.
– Han mener smertegrensen for å ta på seg et enkelt prosjekt i Norge ligger mellom tre og fire milliarder kroner.
– Sotrasambandet er altså dobbelt så stort, og da er den norske byggebransjen i praksis er ekskludert fra å delta, sier Sandnes.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![Skubbersenga trebru passerer over riksvei 2 i Eidskog i innlandet.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845463/20240619_102117.jpg)
Starter riving av de stengte trebruene etter Tretten bru-kollapsen
Utfordrende prosjekt
– Prosjektet skal bygges i et sterkt trafikkert område, tett på bebyggelse, noe som gjør prosjektet ekstra utfordrende. Vegvesenet har derfor allerede startet arbeidet med å legge om høyspentlinja mellom Breivik i Bergen til Bildøy i Fjell, sier Rinde.
Nylig var det gjennomslag i en av kabeltunnelene, og her vil arbeidet med å trekke kablene gjennom starte til sommeren.
– Forberedende aktiviteter er i full gang, slik at vi skal være ferdig med disse i god tid før OPS-kontrakten blir signert. På denne måten er vi med på å sikre rask tilkomst til området og rask oppstart av selve byggingen, sier prosjektlederen.
![Totalt 500 avtaler om grunnerverv er inngått, og 26 hus må innløses før Vegvesenet kommer i gang med veiprosjektet. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2505/2505905/Rv555%2520-%25201%2520002.jpg)