I NORGE: Det er en elektrisk versjon av Tata Indica som skal produseres og testes ut i Norge. (Bilde: Tata Motors)
LANSERT I 1997: Det er en elektrisk versjon av Tata Indica som skal produseres og testes ut i Norge. Dette er siste generasjon av småbilen som ble lansert i 1997. (Bilde: Tata Motors)
FLERE TIL NORBE: Billigbilen Tata Nano skal også komme i elektrisk versjon etter hvert. Også på dette prosjektet kan Miljøbil Grenland bli involvert. (Bilde: Tata Motors)
Det er en elektrisk versjon av Tata Indica som skal produseres og testes ut i Norge. (Bilde: Tata Motors)
Det er en elektrisk versjon av Tata Indica som skal produseres og testes ut i Norge. (Bilde: Tata Motors)

- Norge best på elbil

Det er indiske Tata Motors som nå tidfester lanseringen av sin nye elektriske versjon av Tata Indica.





Norge først, så India

Det skal skje i 2009, og elbilen skal først lanseres på det norske markedet. Til India kommer bilen først året etter, skriver det indiske næringslivnettstedet domain-b.com .

– I første omgang ønsker vi å teste ut bilen i Norge og med vår norske samarbeidspartner. Elbiler trenger mye infrastruktur, og i Norge legges det til rette for elbiler, sa Tata-direktør Ravi Kant da Indica EV ble vist fram for indisk presse.

Startet i fjor

Tata Motors norske samarbeidspartner er Miljøbil Grenland og datterselskapet Miljø Innovasjon som eies av Skagerak Energi og Grenland Industriutvikling (Norsk Hydro).

Samarbeidet ble kjent for ett år siden. Da startet Miljøbil Grenland arbeidet med en prototype med mål om å produsere 3.000 biler hvert år i Herøya Næringspark.

Les også:

Vil vente med informasjon

Men daglig leder Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland er hemmelighetsfull når det gjelder status for det norsk-indiske elbilprosjektet:

– Akkurat nå driver vi og koordinerer arbeidet og kommer til å slippe en pressemelding om fjorten dager, er alt Nenseth vil røpe til TU.no.

Økonomiske muskler

Tata Motors er ingen hvem som helst i internasjonal bilindustri. Konsernet omsatte i forrige regnskapsår (fram til 31. mars 2008) for over 42 milliarder kroner.

I mars gikk selskapet dessuten til anskaffelse av bilmerkene Jaguar og Land Rover som de kjøpte fra Ford Motors for om lag 11 milliarder kroner.

For øvrig er det indiske Reva som i dag er verdens desidert største elbilprodusent.

Les også: Listig revastrek hjelper indiske elbiler

Elektrisk folkevogn

På bilmessen i Delhi i januar presenterte Tata sin såkalte «People's Car», Tata Nano, som skal bringe indere flest fra moped og over i bil. Folkevogna får nemlig en utsalgspris på bare 13.000 kroner.

I denne sitter det en heller umoderne forbrenningsmotor. Det betyr dårlig nytt for miljøet, all den tid Tata har tenkt å rulle ut en million slike biler i året. Samtidig har Tata varslet at de planlegger en elektrisk versjon av Nano.

Også her kan det bli et samarbeid med Miljøbil Grenland, ifølge tyske Auto Bild .

Think-konkurrent på vei