Reva City Car har vært på det norske markedet siden 21. juni 2007. (Bilde: Reva Norge AS)
Reva produseres i Bangalore i India. (Bilde: Reva Norge AS)
Reva er bare 2,6 meter lang og klassifiseres som en firehjuls motorsykkel. (Bilde: Reva Norge AS)
I saktegående bytrafikk kan Reva så vidt klare en rekkevidde på 80 kilometer, opplyser den norske importøren. (Bilde: Reva Norge AS)

Listig revastrek hjelper indiske elbiler

Det er utviklingsselskapet Idé til Produkt AS i Kristiansand som har laget et system for fjerndiagnostisering for den indiskproduserte elbilen Reva.

Mulig eksport

De har inngått avtale med den norske importøren Reva Norge AS og tjenesten er tilgjengelig for bilene på det norske markedet.

Målet er på sikt å eksportere systemet til resten av verden.

– Vi jobber med saken. I første omgang har vi blinket oss ut England som har en stor tetthet av Reva City Car. Samtidig finnes det bare ett utsalgssted, i London, på grunn av manglende servicetilbud ellers i landet. Vi håper å kunne bidra til større utbredelse, sier programutvikler Ravn Gundersen i Idé til Produkt.

Fikses på avstand

Nå er det altså revakundene i Norge som ifølge importøren skal få ekstra trygghet gjennom fjerndiagnosesystemet.

– Det er mye avansert teknologi i styringssystemet på en elbil. Skulle det dukke opp et problem, kan kunden heretter ta kontakt med oss på telefon. Vi logger oss på bilen og laster ned informasjon om hva som skjer under lading og kjøring. Dersom det er softwarefeil kan det rettes opp uten at bilen må inn på verksted, sier produktsjef Gabriel Wergeland i Reva Norge.

Tjenesten bygger på en abonnementsløsning som ifølge Wergeland er enestående på det norske elbilmarkedet. For kunden koster tjenesten 620 kroner i året.

Sms-varsling

I tillegg til fjerndiagnostisering har det nye systemet en mengde brukervennlige funksjoner for en elbilsjåfør som fortsatt må slite med kort rekkevidde (40 til 80 kilometer).

– Når jeg for eksempel skal besøke Dyreparken i Kristiansand og parkerer Revaen i ladeparken der, kan systemet sende meg en sms når batteriet er tilstrekkelig ladet opp. På samme måte kan jeg få sms-varsel dersom det går ei sikring eller at noen napper ut ladekabelen, forteller Gundersen.

Via sms-dialog med elbilen kan bileieren i tillegg til å få ladestatus og tilstandsrapport blant annet starte og stoppe dieselvarmer og klimaanlegg.

Verdens største

Reva er blitt produsert siden 2001 og er verdens desidert mest solgte elbil. Ifølge hovedkvarteret i Bangalore i India er Reva alene produsert i større antall enn alle andre nåværende elbiler til sammen.

Den kun 2,6 meter lange bilen registreres som firehjuls motorsykkel og ble første gang lansert i Norge i juni i fjor. I ribbet versjon selges den for 91.000 kroner pluss registrering. Med dieselvarmer, skinnseter, sentrallås og diverse annet utstyr kryper prisen opp i 129.000 kroner. Foreløpig leveres Reva kun med blybatterier.

– Hittil har vi ikke solgt fullt så mange biler som vi hadde regnet med. Men det begynner å røre på seg. Nå er vi i ferd med å bygge opp organisasjonen med serviceverksteder i Kristiansand, Trondheim og Ålesund i tillegg til Oslo. De kommende byene blir Bergen, Stavanger, Reykjavik og Stockholm, forteller Wergeland.