Drift og vedlikehold

Nordland vil ha priser på sikring av veitunneler og fjell

Entreprenøren skal sørge for forefallende sikring i hvert fall til og med 2021.

Steigentunnelen i Nordland er en del av fylkesvei 835.
Steigentunnelen i Nordland er en del av fylkesvei 835. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
8. juni 2020 - 11:52

Nordland fylkeskommune inviterer til en konkurranse om tunnel- og bergsikring for 2020 og 2021.

Kontraktsarbeidet omfatter vedlikehold av tunnel- og fjellsikring for fylkesveiene i Nordland.

Omfanget av arbeidet er i hovedsak:

  • Vann- og frostsikring

  • Brannsikring

  • Etablering av PE-skum

  • Bergsikring i form av rensk

  • Sprøytebetong

  • Montering av bolter

  • Vegetasjonsrydding

  • Montering av steinsprangnett

  • Montering av isnett

I dette tilfellet ønsker byggherren enhetspriser og timepriser som grunnlag for bestilling av arbeider. Oppdragene er basert på rapporter etter hovedettersyn i tunnel, ingeniørgeologiske rapporter for bergskjæringer og ved ras, nedfall eller trafikkskader.

Byggherren presiserer at den ikke har oversikt over alle oppdragene som kan komme i løpet av kontraktsperioden. Det er ikke registrert mengder på kommende prosjekter.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Bestilling for hvert prosjekt

Det vil bli gjort en egen bestilling for hvert prosjekt, og det vil bli skrevet en egen avtale som spesifiserer oppstart. De tilbudte enhetspriser vil bli brukt i hvert prosjekt.

Mindre oppdrag som hører naturlig sammen vil bli slått sammen i en bestilling. Det vil bli opprettet en egen kontrakt for hver bestilling.

Startdato for oppdraget er satt til 3. august i år. Sluttdato for kontrakten er årsskiftet 2021/22.

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med et år av gangen i to år.

Frist for å gi tilbud er 3. juli.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.