Samferdsel

Nord-Norgebanen vil kreve 73 tunneler

En fullstendig utbygging av Nord-Norgebanen vil innebære 293 kilometer med tunneler. Den lengste vil være på hele 24 kilometer.

Dersom det skal bygges jernbane videre fra Fauske og nordover til Tromsø vil mer enn 60 prosent av banen måtte legges i tunnel.
Dersom det skal bygges jernbane videre fra Fauske og nordover til Tromsø vil mer enn 60 prosent av banen måtte legges i tunnel. Foto: Per-Inge Johnsen/NTB
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
3. okt. 2023 - 07:49

Dersom Nord-Norgebanen skal bygges vil hele 293 kilometer av strekningen måtte gå gjennom tunnel. 

Det kom frem i Jernbanedirektoratets nye rapport som ble lagt frem forrige uke, skriver NRK.no

Om planene skal realiseres, må 67 prosent av strekningen måtte ligge i tunnel.

Nordens lengste jernbanetunnel

Dersom Nord-Norgebanen skal bygges, vil den  antagelig bli Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, med en prislapp på 281 milliarder kroner. 

Banen, som vil gå fra Fauske til Tromsø, med en sidearm til Harstad, vil kreve både mange og lange tunneler. 

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Den lengste tunnelen i traseen ligger på strekningen Fauske-Narvik gjennom Meraftesfjellet, og er på hele 24 kilometer. Det er 5 kilometer lengre enn Blixtunnelen på Follobanen, som i dag er Nordens lengste jernbanetunnel.

Fraråder bygging av banen

Tunnelen gjennom Meraftesfjellet vil altså bare være en av totalt 73 tunneler som må bygges for å fullføre det enorme jernbaneprosjektet, ifølge Jernbanedirektoratet.

De konkluderer med at å bygge Nord-Norgebanen vil ha negative virkninger for natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, og frarårder derfor byggingen av den.

Direktoratet anbefaler heller å bruke penger på Nordlandsbanen og Ofotbanen.

Bane Nors prosjektsjef, Anne Kathrine Kalager, i Oslo tingrett mandag 6. oktober.
Les også:

Bane Nor krever flere hundre milloner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.