SAMFERDSEL

Nord-Norgebanen vil kreve 73 tunneler

En fullstendig utbygging av Nord-Norgebanen vil innebære 293 kilometer med tunneler. Den lengste vil være på hele 24 kilometer.

Dersom det skal bygges jernbane videre fra Fauske og nordover til Tromsø vil mer enn 60 prosent av banen måtte legges i tunnel.
Dersom det skal bygges jernbane videre fra Fauske og nordover til Tromsø vil mer enn 60 prosent av banen måtte legges i tunnel. Foto: Per-Inge Johnsen/NTB
3. okt. 2023 - 07:49

Dersom Nord-Norgebanen skal bygges vil hele 293 kilometer av strekningen måtte gå gjennom tunnel. 

Det kom frem i Jernbanedirektoratets nye rapport som ble lagt frem forrige uke, skriver NRK.no

Om planene skal realiseres, må 67 prosent av strekningen måtte ligge i tunnel.

Nordens lengste jernbanetunnel

Dersom Nord-Norgebanen skal bygges, vil den  antagelig bli Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, med en prislapp på 281 milliarder kroner. 

Banen, som vil gå fra Fauske til Tromsø, med en sidearm til Harstad, vil kreve både mange og lange tunneler. 

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Den lengste tunnelen i traseen ligger på strekningen Fauske-Narvik gjennom Meraftesfjellet, og er på hele 24 kilometer. Det er 5 kilometer lengre enn Blixtunnelen på Follobanen, som i dag er Nordens lengste jernbanetunnel.

Fraråder bygging av banen

Tunnelen gjennom Meraftesfjellet vil altså bare være en av totalt 73 tunneler som må bygges for å fullføre det enorme jernbaneprosjektet, ifølge Jernbanedirektoratet.

De konkluderer med at å bygge Nord-Norgebanen vil ha negative virkninger for natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, og frarårder derfor byggingen av den.

Direktoratet anbefaler heller å bruke penger på Nordlandsbanen og Ofotbanen.

Slik ser det ut når plasmafakkelen smelter seg inn i berget.
Les også

Amerikansk gründer: Vil spalte atomkjerner for å smelte berget når det skal lages tunneler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.