Dersom Nord-Norgebanen skal bygges vil hele 293 kilometer av strekningen måtte gå gjennom tunnel.
Det kom frem i Jernbanedirektoratets nye rapport som ble lagt frem forrige uke, skriver NRK.no.
Om planene skal realiseres, må 67 prosent av strekningen måtte ligge i tunnel.
Nordens lengste jernbanetunnel
Dersom Nord-Norgebanen skal bygges, vil den antagelig bli Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt, med en prislapp på 281 milliarder kroner.
Banen, som vil gå fra Fauske til Tromsø, med en sidearm til Harstad, vil kreve både mange og lange tunneler.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Den lengste tunnelen i traseen ligger på strekningen Fauske-Narvik gjennom Meraftesfjellet, og er på hele 24 kilometer. Det er 5 kilometer lengre enn Blixtunnelen på Follobanen, som i dag er Nordens lengste jernbanetunnel.
Fraråder bygging av banen
Tunnelen gjennom Meraftesfjellet vil altså bare være en av totalt 73 tunneler som må bygges for å fullføre det enorme jernbaneprosjektet, ifølge Jernbanedirektoratet.
De konkluderer med at å bygge Nord-Norgebanen vil ha negative virkninger for natur og miljø, klimagassutslipp og reindrift og urfolks rettigheter, og frarårder derfor byggingen av den.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Direktoratet anbefaler heller å bruke penger på Nordlandsbanen og Ofotbanen.
![Slik ser det ut når plasmafakkelen smelter seg inn i berget.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836695/Limestone%2520Boring%2520w%2520spallation.png)
Amerikansk gründer: Vil spalte atomkjerner for å smelte berget når det skal lages tunneler