SAMFERDSEL

Anbefaler å skrote Nord-Norgebanen: – Vil koste over 280 milliarder kroner

– En utbygging av en Nord-Norgebane vil både gi dårlig samfunnsøkonomisk lønnsomhet og negative virkninger for natur og miljø, klima og reindrift, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Jernbanedirektør Knut Sletta sier de ikke anbefaler en ny Nord-Norgebane.
Jernbanedirektør Knut Sletta sier de ikke anbefaler en ny Nord-Norgebane. Foto: Gorm Kallestad/NTB
27. sep. 2023 - 12:25

Jernbanedirektør Knut Sletta sier de ikke anbefaler en ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø, med trase til Harstad.

– En utbygging av en Nord-Norgebane vil både gi dårlig samfunnsøkonomisk lønnsomhet og negative virkninger for natur og miljø, klima og reindrift, sier Sletta.

En full utbygging av strekningen, med arm til Harstad, vil koste over 280 miliarder kroner, ifølge direktoratet. Det er en kraftig økning fra den beregnede kostnaden for fire år siden, som var på 133 milliarder kroner. 

Utbygging av strekningen kun mellom Fauske og Tromsø (uten Harstad) vil koste over 234 milliarder kroner, ifølge direktoratets beregninger. 

Her er den forventede kostnaden for de ulike konseptene, ifølge Jernbanedirektoratet: 

Oversikt over kostnaden for de ulike konseptene. <i>Foto:  Skjermbilde fra Jernbanedirektoratets fremlegging</i>
Oversikt over kostnaden for de ulike konseptene. Foto:  Skjermbilde fra Jernbanedirektoratets fremlegging

Klimagassberegningene vil aldri nedbetales i analysen som går over 75 år, konkluderer direktoratet. 

– Tynt befolket og store avstander

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var tilstede i Narvik for å få rapporten onsdag. Han fikk to rapporter: Jernbanedirektoratets KVU for Nord-Norgebanen, samt en mer helhetlig KVU for transport i Nord-Norge. 

– Regjeringen vil utvikle Nord-Norge for fremtiden, og gode løsninger for transport er grunnleggende. Det er hentet inn mye data, kjørt mye beregninger og gjort mange vurderinger. Jeg skal nå sette meg inn i vurderingene, sier Nygård.

Han sier at KVU-ene ser langt fram i tid, og gir strategiske forslag som må vurderes. 

– De faglige anbefalingene vil kunne danne grunnlag for videre vurdering. Nord-Norge er tynt befolket og med stor avstand mellom tettsteder. Vi må se helheten for folk og næringsliv, sier Nygård. 

Han sier han ikke kan gå nærmere inn i vurderingene på nåværende tidspunkt. KVU-ene skal nå ut på høring. 

– Jeg regner med at det blir en stor samfunnsdebatt om disse utredningene, sier han. 

Vis mer

Vil styrke Ofotbanen og Nordlandsbanen

Jernbanedirektoratet går altså heller inn for å styrke de eksisterende jernbaneforbindelsene. 

– Vi anbefaler en betydelig styrking av de eksisterende jernbaneforbindelsene til og fra Nord-Norge. Nordlandsbanen og Ofotbanen er en viktig del av transportsystemet, sier Sletta.

Sletta la frem konklusjonen av direktoratets utredning på et arrangement i Narvik onsdag. Jernbanedirektoratet fikk oppdraget i februar 2022. KVU-en ble laget etter støtte i Stortinget fra Ap, Senterpartiet, SV og Frp.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Direktoratet har utarbeidet kostnadsestimater for en helt ny trase mellom Fauske og Tromsø, med trase til Harstad, og sammenlikner dette med tre andre løsninger:

  • Styrke dagens Ofotbane og Nordlandsbane: Dette innebærer blant annet kapasitetsøkning på banen, og delelektrifisering av Nordlandsbanen. Investeringskostnaden beregnes til 14,77 milliarder kroner. 
  • Bygge jernbane mellom Fauske og Tromsø, altså uten traséen til Harstad: Kostnaden beregnes til 234,52 milliarder kroner.
  • Bygge jernbane mellom Narvik og Tromsø: Kostnaden beregnes til 111,22 milliarder kroner.

     

Vanguard-prosjektet Kongsberg Group, SALT Ship Design, Sintef Ocean, Sjøforsvaret. Kongsberg-gruppen har utviklet et nytt standardisert, fleksibelt og skalerbart skipskonsept for Sjøforsvaret. Konseptet består av et basisfartøy som i utgangspunktet er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, skalerbart og fleksibelt, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt helikopter. Kan utvikles i fire versjoner: minejakt/-ryddding, indre kystoperasjoner,  ytre kysoperasjoner og isgående operasjoner. Standardisert moderfartøy for ubemannete og autonome droner/fartøy.
Les også

Maritimt forum: Insisterer på CO2-fond som beste tiltak for å kutte utslipp

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.