Det er helt misvisende å forklare prisøkningene på store infrastrukturprosjekter med at betong er blitt mye dyrere, mener Fabeko. (Bilde: SSAB)
TÅLER "ALT": Dura-Posts veistolpe får skryt både for sin stilrene form og utnyttelsen av det ultrahøyfaste stålets elastiske egenskaper. (Bilde: SSAB)
LETT GASS: Liotard har samarbeidet med Arcelor Mittal om denne ultralette gassbeholderen. Den skal gi stål en bedre konkurranseposisjon i materialekampen. (Bilde: SSAB)
SPANSK: Chassisvekten på dette godslokomotivet er redusert med 25 prosent ved hjelp av høyfast stål. (Bilde: SSAB)

Nominerte fra 1,5 kg til 123 tonn

Fakta om prisen:

  • Swedish Steel Prize er stiftet av SSAB Tunnplåt og skal være en inspirasjonskilde som viser bredden i potensialet stål har som materiale.
  • Prisen er internasjonal, og kan vinnes av alle som har utviklet et produkt som inneholder høyfast stål, eller en metode som utvider bruksområdene til høyfast stål.
  • Det er en årlig pris, som ble utdelt for første gang i 1999.
  • Vinneren får en statuett laget av kunstneren Jörg Jeschke, og et stipend på 100.000 svenske kroner. De tre bedriftene eller personene på de neste plasseringene, får 10.000 svenske kroner i stipend.

Juryen 2007:

  • Professor i stålkonstruksjoner, Torsten Höglund og professor i maskindesign, Jan-Gunnar Persson fra Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm.
  • Sjef for divisjon Tunnplåt hos SSAB Göran Carlsson og kunnskapssenterleder Jan Kuoppa fra SSAB Tunnplåt.
  • Claes Magnusson fra Volvo Olofström.
  • Jan-Olof Sperle fra Sperle Consulting AB.

Prisen gis til den beste konstruksjonen i høyfast stål, og kåringen finner sted i Stockholm 29. november.

Enorm spennvidde

Det er niende gang SSAB Tunnplåt deler ut prisen, og årets fire nominerte kommer fra Australia, Frankrike, Belgia og Spania. Alle konstruksjonene bidrar til et bedre miljø og økt sikkerhet, samtidig som de gir betydelige økonomiske fordeler.

– Høyfast stål bidrar til at produkter verden over blir sterkere og lettere. Spennvidden på hva som er mulig å oppnå med høyfast stål er enorm. Blant de fire finalistene har vi i år alt fra lette veistolper til lokomotiver som veier over 100 tonn. De siste årenes utvikling viser at bruken av høyfast stål øker vesentlig på stort sett alle områder, sier juryleder Göran Carlsson, SSAB, i en pressemelding.

Dette er de nominerte:

  • Baryval Serviplem S.A. fra Spania har utviklet en betongbil med svært redusert vekt både på blandetrommelen og understellet, noe som skal gi både transportøkonomiske- og miljømessige fordeler, i form av økt nyttelast og redusert drivstoffbruk.
  • Dura-Post Pty.Ltd fra Australia har utviklet en vedlikeholdsfri veistolpe i kaldvalset ultra høyfast stål. Konstruktørene har utnyttet stålets elastiske egenskaper på en måte som gjør at den tåler påkjørsler uten at den må byttes ut, noe som skal bidra til økt sikkerhet på veiene.
  • Liotard og Arcelor Mittal R&D Industry Gent fra Frankrike og Belgia har utviklet en gassbeholder i høyfast tofasestål, med halvert vekt sammenlignet med andre gassbeholdere i stål. Dermed er den både lett å håndtere og billig å produsere, noe som gir stål en sterkere posisjon i konkurranse med andre materialer til gassbeholdere.
  • Vossloh España har konstruert et lokomotiv for godstrafikk med høyfast stål i understellet. Vekten er redusert med 25 prosent, noe som gir jevnere akseltrykk, bedre transportøkonomi og mindre skinneslitasje. I tillegg forbedres førernes sikkerhet grunnet mer kontrollert deformasjon ved kollisjoner.